El govern espanyol enganya els hereus de Centelles amb una falsa exposició i carrega contra Catalunya

La gran exposició internacional que havia de fer el govern espanyol
sobre el fotògraf català s'ha inaugurat en un racó d'una universitat
de NY. Els fills i hereus directes del fotògraf Agustí Centelles van
vendre sota una forta polèmica el fons del seu pare al Ministeri de
Cultura al•legant que aquest ens, a diferència de la Generalitat, els
garantia la projecció exterior de la figura del fotògraf. Doncs
aquests dies a Nova York s'exposa l'obra del fotògraf català encara
que molt lluny de la qualitat que els fills exigien al Govern català,
segons denuncia avui Joan Fontcuberta, autor de la Cámara de Pandora
(Gustavo Gili), en un article a La Vanguardia.

En primer lloc, l'exposició que havia de ser la projecció estrella de
Centelles, s'ha inaugurat al King Juan Carlos Center de Nova York,
concretament "en una discreta dependència universitària, en un
vestíbul multiusos que connecta el control de seguretat de l'edifici
amb aules i despatxos", com demostra amb una fotografia el rotatiu. A
més les fotos estan mal penjades, mal il•luminades i enmig de taules i
màquines de cafè.

Teòricament graciosament, segons consta en el catàleg, el títol
original de la mostra havia de ser Centelles in-edit-oh! (joc de:
Centelles inédito) i es puntualitza que oh! és un expressió
d'admiració. Els americans no van quedar satisfets amb el títol i el
van canviar per The french suitcase, còpia de La maleta mexicana que
aquests dies es pot veure al MNAC, en la qual s'exposen imatges de
Capa.

Intent de manipulació del Ministeri vers els americans

Fontcuberta també denuncia la pobresa del catàleg que acompanya
l'exposició i "el tuf d'alguns comentaris". "Per exemple, espectacular
per què a Centelles el Ministerio li va concedir el premi Nacional
d'Arts Plàstiques i en canvi la Generalitat no li va concedir la Creu
de Sant Jordi", quan la candidatura va ser proposada per Daniel
Giralt-Miracle, delegat de la Conselleria de Cultura, escriu.

I afegeix Fontcuberta sobre el catàleg: "s'atreveix a suggerir que la
polèmica del cas Centelles es va produir perquè Catalunya estem
desinformats i ens han fet creure que l'arxiu personal de Centelles
era en realitat l'arxiu fotogràfic del Comissariat de Propaganda de la
Generalitat durant les acaballes de la II República". Picabaralles que
els americans, si l'exposició estava pensada per a ells, poc deuen
entendre.

http://www.elsingulardigital.cat/cat/notices/2011/12/el_ministeri_de_cultura_carrega_contra_els_catalans_a_traves_de_centelles_77730.php

Entrades populars