Les millors exposicions d'art de Barcelona | Primavera 2017


















1. Oriol Vilanova. Diumenge | Fundació Antoni Tàpies

Fins el 28 de maig del 2017.

L’exposició Oriol Vilanova. Diumenge ha transformat la Fundació Antoni Tàpies en un museu de totes les èpoques i àmbits geogràfics que turistes d’altres temps han compartit a través d’un format tan modest com és la carta postal. El col·leccionisme compulsiu a què Oriol Vilanova es lliura els diumenges furga en les ruïnes de la societat de l’espectacle, la mateixa que va impulsar una ingent producció i circulació d’imatges. Tal com imagina l’artista, “els mercats de puces són ara santuaris” en els quals un objecte tan banal com la targeta postal encara brilla entre la pols. 

Diumenge rere diumenge, Oriol Vilanova Manresa (1980) s’endinsa als mercats de puces. Allí acostuma a adquirir postals que en un altre temps van circular per tot el món. El seu estat natural, avui en dia, és el d’una màxima dispersió, una impressió que s’agreuja en comprovar que aquestes imatges conviuen als encants amb llibres usats, revistes, còmics, cromos, segells, monedes, pel·lícules i videojocs rebutjats. La col·lecció ja compta amb prop de trenta-quatre mil postals i un centenar de seccions que permeten classificar-les. | Més informació






2. MIRALDA MADEINUSA | Museu d'Art Contemporani de Barcelona (MACBA)

Fins el 9 d'abril del 2017.

L’exposició MIRALDA MADEINUSA recupera la totalitat dels projectes de l’artista vinculats als Estats Units. Comissariada per Vicent Todolí i produïda pel MACBA, es podrà veure a Barcelona des del 22 d’octubre de 2016 fins al març de 2017. En estreta col·laboració amb l’artista i amb el seu arxiu, l’exposició documenta per primera vegada i de manera exhaustiva els projectes realitzats per Miralda als Estats Units, que abasten des de meitat dels anys setanta fins a final dels noranta. 

Es reconstrueixen les instal·lacions més significatives i es presenten escultures, dibuixos, fotografies, enregistraments visuals, esbossos i altres materials que permetran fer-se una idea a l’abast i la complexitat dels projectes i dimensionar la voluntat col·lectiva que caracteritza la metodologia de l’artista. | Més informació




Resultat d'imatges de insurreccions mnac

3. Insureccions Museu Nacional d'Art de Catalunya (MNAC)

Fins el 5 de maig del 2017.

Insurreccions reuneix prop de 300 obres –pintures, dibuixos i gravats, fotografies, pel·lícules i manuscrits–, des de mitjan segle XIX a l'actualitat, de més d’un centenar d’autors diferents. Tenen en comú el tema de les emocions col·lectives i els esdeveniments polítics que comporten moviments com ara revoltes, insubmissió, agitació política, moviments socials i revolucions de tot tipus.

A Barcelona, s'incorpora un conjunt d’obres del Museu Nacional per aportar una visió única i específica tant pels artistes representats (des de l’il·lustrador Lluís Pellicer als cartellistes de la Guerra Civil), com pels temes tractats. L’exposició es fonamenta en el treball històric i teòric realitzat pel filòsof, historiador d’art i comissari de l’exposició Georges Didi-Huberman. | Més informació





Resultat d'imatges de Oriol Vilapuig | La nit sexual

4. Oriol Vilapuig | La nit sexual | Fundació Sunyol

Fins el 2 de setembre del 2017

Sota el títol La nit sexual, pres del llibre homònim de Pascal Quignard, l’artista Oriol Vilapuig (Sabadell, 1964) articula les obres en set àmbits i un preàmbul. Dos eixos constitueixen la mostra: per una part el que es pot definir com a formes de resistència i supervivència que incideixen sobre certs sentiments de pèrdua i por, i per l’altre els treballs al voltant de l’erotisme entès com una forma de desbordament entre una voluptuositat extrema, el pudor i l’espant, insistint també en el seu aspecte sagrat i ontològic. | Més informació




Fins el 2 de juliol del 2017

Éluard, Cramer, Miró - «À toute épreuve», més que un llibre reconstrueix la història de la creació del llibre de Miró fet a partir d'un recull de poemes de Paul Éluard amb el mateix títol. La mostra s'inclou dins la sèrie Miró. Documents, que té per objectiu aprofundir en alguns aspectes de l'obra de Miró a partir del fons de l'Arxiu de la Fundació.

La composició i la realització del llibre À toute épreuve és un exemple dels vincles que Miró estableix amb els poetes als anys vint i que són l'origen de grans transformacions en el seu llenguatge plàstic. Amb aquest llibre, editat per Gérald Cramer l'any 1958, Miró fa realitat el seu desig de depassar la il·lustració de les paraules del poeta per acabar creant un objecte. | Més informació





Resultat d'imatges de Fenomen Fotollibre

6. Fenòmen Fotollibre | Centre de Cultura Contemporània de Barcelona (CCCB)

Fins el 27 d'agost del 2017.

L'exposició reivindica el fotollibre a la cultura visual contemporània alhora que proposa una reinterpretació de la història de la fotografia a través del fotollibre i de la fotografia impresa. Nou comissaris, figures clau del moviment del fotollibre, comparteixen les seves respectives visions en una exposició coral al CCCB i a la Fundació Foto Colectania. | Més informació





Peter Hujar: A la velocidad de la vida


Peter Hujar (Trenton, 1934-Nova York, 1987) va iniciar la seva carrera en la dècada de 1950 vinculat a la fotografia comercial. No obstant això, aviat va decidir abandonar aquesta vessant, allunyant-se dels circuits comercials per centrar-se en la pràctica de la fotografia artística. Estretament vinculat als moviments contraculturals del moment, va capturar fragments de la realitat novaiorquesa dels anys 1970 i va retratar l'escena sociocultural underground fotografiant a artistes i escriptors de renom com Andy Warhol, Susan Sontag o William S. Burroughs, així com a altres personatges anònims del Downtown.

L'exposició mostra un recorregut per la carrera de l'artista la qual "va estar marcada per evolucions personals més que per èxits palpables, amb els compromisos que comporten i que configuren el que sol anomenar «una carrera»". | Més informació





Resultat d'imatges de picasso. retrats


8. Picasso. Retrats | Museu Picasso

Fins el 25 de juny del 2017.

Pablo Picasso va mostrar un interès fonamental en la figura humana, i el retrat sempre va ocupar un lloc destacat en la seva obra. No va treballar gairebé mai per encàrrec, i pràcticament tots els seus retrats i caricatures representaven gent del seu cercle íntim d’aquell moment.

Lliure de tota pressió externa, va interpretar els seus models d’acord amb la visió i el coneixement que en tenia, i escollia l’estil i el mitjà que considerava més expressiu o apropiat segons l’ocasió. La caricatura va ser una de les seves activitats preferides, i molts dels seus retrats pictòrics de la maduresa van incloure les simplificacions i distorsions pròpies del gènere.

Les llibertats que Picasso es va prendre amb les aparences naturals i la seva subversió del decòrum van anar, però, de la mà d’un constant i profund compromís amb les tradicions del retrat occidental. | Més informació





Fins el 18 de juny del 2017.

En línies generals, els termes ‘Edat Mitjana' i ‘medieval' es refereixen al període de la història d'Europa comprès entre els anys 400 i 1500 dC. Mil anys coneguts com una època de grans desequilibris socials entre la vida ostentosa de les classes altes, la misèria i l'analfabetisme de la resta de la població. Avui dia, el terme ‘medieval' es continua fent servir per descriure una cosa que és bàrbara o antiquada. Malgrat això, l'edat mitjana va comportar uns canvis polítics, econòmics, artístics i culturals enormes, i que encara avui podem veure: castells, catedrals, obres d'art, objectes artesanals i fins i tot paraules i topònims.

Aquesta exposició et proposa una nova lectura d'aquest període de la història, articulat en cinc àmbits: la formació d'Europa, el poder reial, la vida a la cort, l'Església, la vida a les ciutats i el llegat. L'objectiu és obrir una finestra al món de l'edat mitjana a partir dels tresors i la cultura material tant de l'elit dominant com d'altres grups socials. | Més informació




Resultat d'imatges de ANIMALS SAGRATS DE L'ANTIC EGIPTE

10. Animals sagrats de l'antic Egipte | Museu Egipci de Barcelona

Fins el 30 de setembre del 2017.

La mostra està formada per més de 70 peces originals de la col·lecció de la Fundació Arqueològica Clos, moltes d’elles inèdites. Destaquen especialment un sarcòfag amb una mòmia d’ibis al seu interior; una estàtua en pedra del déu falcó Horus; i una en forma d’esfinx del déu Amon que dóna la benvinguda al visitant.

L’exposició inclou un documental que presenta els resultats obtinguts a partir de l’estudi radiològic realitzat a les set mòmies d’animals conservades al Museu Egipci de Barcelona. Les conclusions a què permeten arribar les tomografies axials d'aquestes mòmies revelen informacions sorprenents sobre diferents aspectes del bestiari faraònic. | Més informació





11. Jordi Alcaraz - Esborradís | Fundació Vilacasas. Museu Can Framis.

Fins el 11 de juny del 2017

Jordi Alcaraz (Calella, 1963) és un creador en l’interstici que separa la poesia visual i la projecció conceptual, amb una proposta d’aproximació metafòrica a l’objecte. Alcaraz experimenta amb materials fràgils presos d’un cert lirisme −l’aigua, el vidre, el mirall, el llibre− per treballar relacions de tensió entre la matèria i teixir un discurs entorn del volum, el llenguatge i el temps. La seva obra, que transcendeix el límit entre disciplines, és un al·legat a favor de l’obra inacabada i l’art com a ficció. | Més informació




Resultat d'imatges de Frederic Amat. Zoótrop

12. Frederic Amat. Zoótrop | La Pedrera

Fins el 16 de juliol de 2017

Frederic Amat (Barcelona, 1952) és un dels creadors més destacats del panorama artístic català contemporani. La seva concepció oberta de l’art l’ha dut a integrar en el seu treball múltiples llenguatges: la pintura, el dibuix, l’escultura, la instal·lació, la performance, la il·lustració de llibres, l’audiovisual, l’escenografia teatral o les intervencions en espais arquitectònics.

L’exposició «FREDERIC AMAT_ZOÒTROP» presenta una selecció de projectes d’intervenció en espais públics, tant naturals com urbans, sovint vinculats a l’arquitectura, amb l’objectiu de crear un mapa, una topografia, del seu treball, buscant sempre el component poètic que es deriva de totes les seves obres. | Més informació.




Plec elàstic

13. Aftermath_Catalonia in Venice | Arts Santa Mònica

Fins el 9 d'abril del 2017.

Aftermath_Catalonia in Venice exhibeix el material confeccionat per al Pavelló Català de l'edició de la Biennal de Venècia que tot just acaba de cloure's. L'exposició planteja un diàleg entre els llenguatges arquitectònic i cinematogràfic i proposa unificar les dues arts en una instal·lació creant narratives creuades entre els projectes seleccionats a través de connexions visuals, sonores, materials o conceptuals. El tema del projecte es centra en una relació d’obres d’arquitectura catalana explicades a través del seu ús diari, del seu entorn en termes d’arrelament al context, estructuració del territori i millora de la qualitat de vida que aporta a la comunitat. D’acord amb el tema general de la Biennal, «Reporting from the front», el projecte manté un punt de vista social de l’arquitectura i, a través de la informació audiovisual, presenta les noves estratègies projectuals i les noves dinàmiques de l’ús creades com a conseqüència dels temps de crisi econòmica i professional dels darrers anys.

L’exposició investiga les maneres d’explicar i mostrar l’arquitectura i defuig l’habitual retrat del «moment zero» (aquell moment efímer quan els arquitectes deixen l’edifici acabat, però els usuaris encara no se l’han apropiat) de la intervenció arquitectònica. L’objectiu ha estat investigar i apropar-se al seu valor des de la perspectiva de l’usuari. | Més informació


#exposicions #agenda #museus #catalunya #barcelona #pintura #historia #fotografia #dibuix 

0 comentaris:

Publica un comentari a l'entrada