Tres exposicions produïdes per Artium, a Lleida, Madrid i Palma


L'artista basc Juan Pérez Agirregoikoa.

Tres exposicions recentment produïdes per Artium obren en seus de Lleida, Madrid i Palma de Mallorca. Es tracta de les mostres 38 de juliol-37 d'octubre, de Juan Pérez Agirregoikoa, que es va inaugurar el passat dissabte 17 de febrer del 2018 a La Panera de Lleida; Cartografies líquides, que obrirà el proper dimarts 20 de febrer del 2018 a l'Institut de Mèxic a Madrid; i El riure de l'espai (Guernica), de José Ramón Amondarain, la inauguració de la qual tindrà lloc al Casal Solleric de Palma, prevista pel divendres 13 d'abril del 2018. La itinerància d'aquestes exposicions respon a l'interès que desperten les produccions d'Artium en altres centres culturals i permet difondre el treball realitzat al museu alabès. 


Juan Pérez Agirregoikoa.
38 de julio - 37 de octubreDel 17 de febrer al 3 de juny de 2018
Centre d'Art la Panera, Lleida, Catalunya

Juan Pérez Agirregoikoa (Sant Sebastià, 1963) ha anat fent una obra que té les dianes més mordaces en la ideologia, la religió, el capitalisme, l'educació i la cultura. El títol de l'exposició fa al·lusió a un temps del calendari imaginari, fora de la realitat i que, de les efemèrides polítiques i revolucionàries, en fa un ritual una mica absurd. En els seus dibuixos, hi apareixen temes com la reeducació, el rebuig a la família, l'autoritat, la cultura com a forma d'ensinistrament, l'amor a l'amo i, amb això, la cessió consegüent al seu desig.

Aquesta exposició posa un èmfasi especial en l'ús més recent del mitjà audiovisual. És el cas de Dead Letter, realitzat amb motiu de la Biennal de São Paulo, el 2014. Pérez Agirregoikoa hi realitza una pel·lícula als afores de la ciutat, basada en L'evangeli segons sant Mateu, de Pier Paolo Pasolini. Partint d'alguns dels elements formals i estètics de l'original, el guió s'ha reescrit per canviar-ne l'enfocament cap a uns versos bíblics que el director italià havia passat per alt.
Una nova producció feta expressament, titulada Radio(a)phonie, continua en aquesta línia, però centrant-se ara en les relacions entre la política i l'educació. El fil conductor és l'educació (i la seva absència) des d'una lectura de La República, de Plató. El vídeo presta una atenció especial al llibre VII i al mite de la caverna, amb els seus jocs d'ombres i reflexió sobre la naturalesa de la representació, de com veiem les coses i com són en realitat. A cura de Peio Aguirre.

+ informació 


Cartografies líquides 
Des el 20 de febrer de 2018
Institut de Mèxic, Madrid, Espanya

D'altra banda, l'Institut de Mèxic de Madrid acollirà a partir del 20 de febrer del 2018, i coincidint amb la celebració de la Fira ARCO, l'exposició Cartografies líquides, una coproducció d'Artium, el Museu Carrillo Gil de Ciutat de Mèxic i l'Agència Espanyola de Cooperació Internacional per al Desenvolupament. La mostra, present en Artium entre el 6 d'octubre de 2017 i el passat 11 de febrer del 2018, proposa, a través de les obres de 12 artistes mexicans i espanyols, una revisió transversal del present a partir dels postulats del filòsof i sociòleg Zygmunt Bauman, creador del concepte de "modernitat líquida".


El riure de l'espai (Guernica). José Ramón Amondarain
Casal Solleric, Palma de Mallorca, Balears.
Des el 13 d'abril del 2018

Finalment, el Centre d'Art Casal Solleric de Palma de Mallorca exposarà a partir del 13 d'abril i fins al 17 de juny del 2018 la mostra El riure de l'espai (Guernica), del també artista basc José Ramón Amondarain. Es tracta d'una producció d'Artium per al Museu San Telmo de Donostia-Sant Sebastià, inaugurada el passat 24 de novembre del 2017 i oberta fins al proper 25 de febrer del 2018. En aquesta exposició, Amondarain aborda el seu segon gran projecte al voltant de l'obra més icònica de Pablo Picasso, després del realitzat en Artium el 2012, Temps i urgència (Guernica).

#museus #catalunya #internacional #balears #exposicions