Daniel G. Andújar | Els desastres de la guerra | Fundació Suñol



Daniel G. Andújar | The Trojan Horse – Burning the Canon, 23 juny 2017

Daniel G. Andújar | Els desastres de la guerra
Exposició: del 31 de maig al 15 de setembre de 2018
Fundació Suñol, Barcelona

Inauguració: 30 de maig de 2018, a les 19:30h.
Comissariat: Daniel G. Andújar

La Fundació Suñol presenta el projecte dut a terme per Daniel G. Andújar (Almoradí, 1966) amb motiu de la participació, el 2017, en la documenta 14. El projecte es planteja com una protesta visual contra la violència i una actualització de la representació del conflicte en l'actualitat. La Fundació Suñol presenta el projecte dut a terme per Daniel G. Andújar (Almoradí, 1966) amb motiu de la participació, el 2017, en la documenta 14. El projecte es planteja com una protesta visual contra la violència i una actualització de la representació del conflicte en l'actualitat. El 1955 es va celebrar la primera edició de la documenta, amb la intenció de recuperar el diàleg entre Alemanya i la resta de món, que s'havia perdut després de la Segona Guerra Mundial, així com entrar en contacte amb l'escena artística internacional mitjançant una "presentació de l'art del segle XX". Des d'aleshores, la ciutat de Kassel ha estat sempre l'amfitriona i amb el pas del temps s'ha transformat en un inqüestionable punt de referència en l'evolució de les arts.

L'edició de 2017 es va titular Learning from Athens, ja que l'esdeveniment no va tenir lloc tant sols a Kassel, com sempre, sinó que també va se'n va presentar una primera exposició a la ciutat d'Atenes. Els comissaris de la documenta 14 van convidar els artistes seleccionats a reflexionar sobre la situació social i política tant a Europa com arreu del món, així com sobre la tensió palpable entre el Nord i el Sud. En aquest àmbit, Daniel G. Andújar va idear un projecte en dos actes que es van exposar per separat a Atenes i Kassel, i que ara es presenta en conjunt a la Fundació Suñol. El treball es focalitzava en els fonaments culturals d'Europa, partint de la Grècia clàssica com a centre neuràlgic, amb la finalitat de fer una lectura transhistòrica des de la mateixa història de l'art. El projecte, que adquireix el format d'un atles, s'abasteix també de passatges que apunten a la història espanyola i al propi relat biogràfic de l'artista. El cànon estètic europeu, i en concret l'alemany, es nodreix d'una sèrie d'estructures que parteixen de la fascinació que va provocar el llegat clàss 2017).

Les figures, pertanyents a la cultura clàssica i a l'imaginari grec en la seva majoria, se'ns mostren deformades i modificades, sobreposant-se d'aquesta manera al cànon estètic que elles mateixes representen. Finalment, trobem un conjunt de fotografies en què conviuen imatges dels magatzems dels tallers oficials de còpies d'escultures gregues que allotgen les institucions ateneses i que tenen com a principal objectiu expedir còpies "originals", al costat d'imatges del taller de l'artista valencià Manolo Martín, mestre en l'art de les falles que també treballa a partir de rèpliques d'escultures clàssiques, així com algunes fotografies del parc temàtic situat a Benidorm, Terra Mítica (métoikos_mouseion, arte_factum_replica_factory, 2016-2017).

La proposta se'ns presenta com un amalgama de materials, amb certs tocs d'ironia i humor, per plantejar la reflexió sobre els conceptes d'autenticitat i reproducció. A Kassel, Daniel G. Andújar va presentar la segona part del projecte, Els desastres de la guerra. El cavall de Troia, que s'inspira en la sèrie de gravats Els desastres de la guerra de Francisco de Goya per explorar, en paraules d'Imma Prieto, "les conseqüències del conflicte, els efectes de la fam, l'estigmatització dels dèbils, l'avarícia il·limitada, el poder, la suspensió d'ajuda i els refugiats, el cos com a camp de batalla, la guerra capitalista i la violència". Aquest assaig en imatges s'inaugura amb un gravat de Goya titulat Yo lo vi (1810-1814), que ens indueix a la pregunta "què estem disposats a veure?" i ens endinsa en un recorregut que ens conduirà als efectes de la guerra, començant per un grup de fotografies que documenten l'evacuació d'obres d'art del Museo del Prado de Madrid durant la Guerra Civil (la primera evacuació d'obres d'art de la història) i concloent amb la qüestió del control present i futur, en què el nou feixisme arriba a través de l'algoritme i les noves tecnologies (Atlas. Los desastres de la guerra, 2017).

La darrera peça que formava part de l'exposició a Kassel, titulada Tortura (2017), ens situa en un temps recent a través d'imatges que procedeixen de casos de tortura comesos a Guantánamo o al Pròxim Orient i que han esdevingut icones de l'actualitat. Aquesta obra es presenta com una sèrie, com si de múltiples casos de tortura es tractés, construïda en realitat per una combinació d'un número reduït de models. L'exposició també recull el testimoni d'una acció titulada The Trojan Horse – Burning the Canon (23 de juny 2017), duta a terme amb motiu de l'exposició a Kassel i que va consistir en la crema d'una falla realitzada per l'artista en col·laboració amb el taller de Manolo Martín i comissariat per Paul B. Preciado. D'aquesta manera, Metics Akademia i El cavall de Troia, els dos capítols d'un mateix projecte, es presenten reunits a la Fundació Suñol a fi d'oferir una lectura conjunta de la proposta que es va poder veure per separat a la documenta 14.

Daniel G. Andújar és un artista visual, teòric i activista que viu i treballa a Barcelona. A través de les intervencions en l'espai públic i l'ús crític dels mitjans digitals i les estratègies de comunicació de les corporacions relacionades amb aquests mitjans, el treball teòric i artístic desenvolupat per Daniel G. Andújar (Almoradí, 1966) oscil·la entre territoris que són reals (la ciutat) i virtuals (la xarxa). Parteix de la premissa que quan es mostren o disseccionen aquestes connexions, es desvelen les desigualtats que generen les relacions socials i de poder en el context actual. La majoria dels seus projectes es basen en investigacions col·laboratives que exploren de manera crítica els diferents fenòmens polítics, històrics, socials i culturals i les seves representacions mediàtiques: política corporal, corrupció, censura, xenofòbia, urbanisme, indústries culturals, inclusió i exclusió de tecnologies, l'ús de l'espai públic, etc. Ha impartit i dirigit tallers i seminaris per a artistes i col·lectius socials en diversos països. Les seves obres han estat exposades en nombroses exposicions a tot el món, incloent Manifesta 4 i la 53a Biennal de Venècia. El Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofia de Madrid va acollir una àmplia exposició individual al 2015, comissariada per Manuel Borja-Villel. Al 2017 participa a documenta14 a Atenes i Kassel.

Més informació


Fundació Suñol
Passeig de Gràcia, 98, 1ª planta
Barcelona, Catalunya
www.fundaciosunol.org

#galeries #exposicions #inauguracions #artistes #museus #barcelona #catalunya #fotografia #video #agenda #gratis