Es Baluard i DKV presenten "Irene de Andrés. Prora. Complexos del destí"

Irene de Andrés, Prora. Complejos de destino, 2018 (fotograma del vídeo). Vídeo 4K. Monocanal, color, so. Duració: 7min 30 seg © de l’obra, Irene de Andrés, 2018 


Es Baluard i DKV Seguros presenten Irene de Andrés. Prora. Complejos del destí, de la V Beca de producció a la creació videogràfica DKV - Es Baluard, un projecte de recerca sobre el turisme en un dels més antics complexos turístics, Prora, a Alemanya. La mostra es pot visitar a l'Observatori des del 23 de novembre de 2018 fins al 20 de gener del 2019.

Irene de Andrés situa el projecte en un dels majors complexos turístics, i un dels més antics, Prora, a l’illa de Rügen, a la costa del mar Bàltic al nord-est d’Alemanya. Aquesta és una edificació aixecada a l’Alemanya Nazi durant els anys 1936 i 1939, quan va ser abandonada a causa del esclat de la Segona Guerra Mundial. Després de gairebé mig segle d’abandó, Prora comença a tenir una nova vida, en certa manera complint amb el seu propòsit original.

El que va néixer com a ideal de vacances per al bon obrer del règim nacionalsocialista, va reobrint les portes per a aquell que es pugui permetre un luxós apartament amb vistes al mar. Els mateixos edificis en les seves diferents etapes històriques, conseqüència del negoci turístic, compten què ha passat, què està passant i què pot passar. És una altra accepció per al·ludir als complexos turístics i fa referència a aquells hotels que ofereixen tot el necessari perquè els hostes no hagin de sortir del seu recinte. Aquest tipus de llocs, juntament amb els creuers s’han tornat cada vegada més populars i funcionen com una ciutat dins d’una altra.

El projecte d'Irene de Andrés ha estat seleccionat d'entre 104 creadors presentats a la convocatòria de la V Beca de Producció a la creació videogràfica DKV - Es Baluard. D'aquesta manera, l'artista torna a tractar el turisme com a tema, implementant la idea amb un tomb cap a l'obsessió pel viatge, per col·leccionar llocs, i com aquesta colossal indústria es fa cada vegada més fort engolint tot al seu pas.

Irene de Andrés (Eivissa, 1986)

Graduada a l’Escola de Belles Arts de la Universidad Complutense de Madrid (2004-2009) on va fer un màster d’investigació i producció artística (2009-2010).

Ha estat una de les artistes residents de l’Escola FLORA Ars+Natura de Bogotà (Programa de residencias artísticas A/CE) el 2016 i del programa The Harbor de Beta Local a San Juan de Puerto Rico el 2017. Entre les beques i premis que ha rebut destaquen el premi Circuits d’Arts Plàstiques 2012, Generaciones 2013, Injuve 2014, las Ayudas a la Creación Visual Vegap 2015 i el Premi Ciutat de Palma 2015.

Ha gaudit dels programes de residència de BilbaoArte, Casa de Velázquez i Atelier haus Salzamt a Linz (Àustria). Recentment, el treball d’Irene s’ha pogut veure al MuHKA (Museu d’ArtContemporani d’Anvers), al MACE (Museu d’Art Contemporani d’Eivissa), en IFA Galerie a Berlín, a la segona edició de la Triennal Frestas al Sesc Sorocaba (Brasil) i en la passada Biennal Leandre Cristòfol celebrada al Centro de Arte La Panera de Lleida. La seva última exposició individual va tenir lloc a l’Espai 13 de la Fundació Joan Miró de Barcelona el novembre de 2017.

Quinta Beca de Producció a la Creació Videogràfica DKV – Es Baluard

La quinta Beca de Producció a la Creació Videogràfica DKV – Es Baluard ha per jurat a Alicia Ventura (comissària i assessora Colección DKV), Javier Hontoria (comissari i crític d’art), Tania Pardo (Responsable de Exposiciones de La Casa Encendida), Juan Bautista Peiró (assesor Colección DKV) i Nekane Aramburu (directora d’Es Baluard).

L'ajut, amb una dotació econòmica de 5.000 euros, ha donat lloc al desenvolupament del projecte presentat per l'artista, que a més de visibilitzar-se en aquesta mostra, també participa a l'exposició col·lectiva «Videre» a Ca n'Oliver, Maó, Menorca, fins al 6 de gener de 2019, gràcies a la col·laboració de l'Ajuntament de Maó.

En anteriors edicions de la convocatòria van resultar guanyadors de la beca els projectes(Preposición) La Habitación (2014), de Elssie Ansareo i Alaitz Arenzana, Skyline (2015), de Javier Artero, The sun is gone but we still have the view (2016), de Joan Bennassar i En la oscuridad brillante (2017), de Fermín Jiménez Landa.

La col·laboració de DKV amb Es Baluard està integrada en el programa d'art ARTERIA, a través del qual DKV promou diferents accions dirigides a fomentar la creació artística, com una via de comunicació i expressió, motor de salut i forma de potenciar el desenvolupament personal.

El programa ARTERIA inclou també la Col·lecció DKV, que compta amb prop de 650 obres realitzades per més de 300 artistes espanyols, un ampli programa de beques de producció amb diferents institucions, així com projectes expositius basats en la seva col·lecció que tracten diferents temes d'actualitat i són paral·lels a les línies de la col·lecció.

Més informació


#museus #balears #premis #beques #artistes