Montblanc acull la 12a Universitat Nova Història amb un programa ple de noves investigacions | 1 - 5 agost



De l’1 al 5 d’agost del 2025, el Convent de Sant Francesc de Montblanc (Conca de Barberà) serà l'escenari de la 12a edició de la Universitat Nova Història (UNH), unes jornades de reflexió i debat que un any més aplegaran experts en història, pensament, literatura i cultura catalana. Organitzades per l’Institut Nova Història (INH) i l’Associació Montblanquina d’Història i Pensament, les jornades pretenen qüestionar el relat historiogràfic ortodox i aprofundir en la memòria històrica de Catalunya des d’una perspectiva crítica i heterodoxa. L'activitat de l'UNH consisteix en un curs sobre la falsificació i restauració de la història de Catalunya, en un entorn històric privilegiat on, a més a més d'aprendre història i compartir idees, podrem passar-hi uns dies de descans i aprofitar per fer alguna visita cultural al centre històric de Montblanc.

L’acte inaugural tindrà lloc divendres 1 d’agost, a les 12 del migdia, amb la participació de Joana Peñaranda, membre de l’Associació Montblanquina d’Història i Pensament, Albert Codinas, historiador i president de l’Institut Nova Història, Joan Galcerà, Membre del Consell Rector de la Universitat Nova Història, i Jordi Bilbeny, escriptor, filòleg i historiador, a més de director de la Universitat Nova Història i cap de recerques de l'Institut Nova Història. Tot seguit, el l'advocat i expresident del Consolat de Mar, Jordi Domingo, oferirà la conferència inaugural titulada «El Consolat de Mar: l’aportació més important de Catalunya a la història de la humanitat».

El programa inclou més d’una vintena de conferències, taules rodones, presentacions de llibres i activitats culturals. Entre els ponents i participants destaquen noms com Marta Amigó, Ferran Mozas, Jordi Rius i Jové, Carles Camp, Joanjo Albinyana, Lluís Maria Mandado, Frederic Monràs, Jordi Berenguer, Josep-Luís Larriba, Jordi Manchón, Frederic Porta, Joan-Marc Passada, Lluís Gibert, Josep Rosell, Pep Mayolas, Josep Maria Sans i Travé, Pere Col, Pere Alzina, David Silvestre, Eudald Roca, Maria Soler, Albert Martí, Àstrid Bierge, Ferran Suay, Joan Galzerà, Anna Amigó, Francesc Rofdríguez, Andreu Marfull i Pep Martí. 

Les ponències de la 12a Universitat Nova Història abracen una gran diversitat temàtica, centrada en la revisió crítica de la història de Catalunya i la seva projecció cultural i política. S’hi tractaran qüestions com el Consolat de Mar i el seu llegat jurídic internacional, la figura de Roger de Flor i la seva possible identificació amb Roger de Llúria, la participació catalana en la conquesta d’Amèrica, i la reinterpretació d’episodis i personatges històrics com Joan Margarit o Pere Folch de Cardona. També s’abordarà la connexió entre els gots i els catalans, l’ús de la intel·ligència artificial en la recerca històrica, el paper de l’empresa privada catalana en l’expansió colonial, o la influència de la cultura neerlandesa en la visió de Catalunya al segle XVII. Altres temes inclouen la defensa civil de la minoria nacional catalana, la lluita per la llengua i la identitat, l’astronomia tradicional, i la batalla ideològica a les xarxes socials. Tot plegat, amb una clara voluntat de reivindicar la sobirania cultural i nacional del país.

Un dels moments més destacats serà l’acte de diumenge, 3 d’agost, al migdia, en què es retrà homenatge als batlles i batllesses de la Catalunya del Nord per la seva fidelitat a la llengua catalana. L’acte, que comptarà amb la presència de representants institucionals del Rosselló, el Conflent i el Vallespir, es clourà amb una actuació de la violinista Céline Levy Balensi interpretant algune peces de Johann Sebastian Bach..

A més de les sessions acadèmiques, la Universitat també ofereix activitats lúdiques i culturals com una visita al Celler Rendé Masdeu amb tast de vins, una sortida naturalista pels entorns de Montblanc, presentacions de productes artesans, i concerts de música tradicional, com el de l’arpista Anna Amigó.

Les jornades es tancaran el dimarts, 5 d’agost, amb la conferència de clausura a càrrec de l’arquitecte, geògraf i professor d'urbanisme de la Universitat de Ciutat de Juárez, Andreu Marfull, qui parlarà de l’apel·lació de Catalunya a les Nacions Unides de l’any 1945. L’acte finalitzarà amb un tast de formatges de Sant Gil d’Albió.

Amb aquesta dotzena edició, la Universitat Nova Història es consolida com un espai viu de recerca i divulgació, on el passat es revisita amb rigor i passió per projectar el futur d’una Catalunya lliure, culta i arrelada en la seva veritable història.

+ informació  |  Programa  |  Inscripcions

Entrades populars