'S’ha espanyolitzat i adulterat l’esperit original del complex de Montjuïc de Puig i Cadafalch'


Entrevista a l'investigador Jordi Salat, redescobridor i primer impulsor de la restitució de les quatre columnes de Puig i Cadafalch de Montjuïc. Nascut a l'Espluga Calva l'any 1949 va estudiar Psicología i Filosofia i Lletres, per després dedicar-se a la Teologia. Actualment és escriptor i assessor cultural. Es autor del llibre 'Les quatre columnes catalanes', publicat per Llibres de l'Índex.

Una entrevista de Daniel Solano per l'Art Neutre.

- Com vareu redescobrir les quatre columnes de Puig i Cadafalch?
- Tot va començar fa 21 anys, quan vaig veure en una postal antiga de Montjuïc que hi havia presents quatre extraordinàries columnes. Llavors em vaig preguntar: On són ara aquestes columnes? Perquè les van enderrocar? Què significaven? Amb aquests interrogants vaig iniciar un procés de descoberta que va anar molt més enllà de les quatre columnes. Vaig descobrir que Puig i Cadafalch havia dissenyat tot un complex arquitectònic per a Montjuïc amb un simbolisme meravellós i que havia estat adulterat i espanyolitzat de manera intencionada. Tot això ho explico en detall al meu llibre.

- Per tant, no parlem només de columnes.
- Exactament. L'arquitecte català va dissenyar un conjunt. Les quatre columnes eren un element important i significatiu dins un conjunt arquitectònic hel·lènic, en el qual hi havia, el teatre grec, que encara es conserva i que, a més de representar la catalanitat , feia referència al temple grec de la deessa Atenea Niké d'Atenes, el qual també té 4 columnes.

- Hel·lenisme i catalanisme?
Puig i Cadafalch era conscient de la llarga tradició hel·lènico-catalana i per aquest motiu va pensar el complex com un projecte escultòric grec. De fet, també va proposar una columna dedicada a la deessa romana Minerva al bell mig de la Plaça Catalunya. Era una Atenea de Niké, la victoriosa. Veieu el simbolisme? Una Victòria al bell mig de la Plaça Catalunya!. Una càrrega patriòtica molt potent que feia i fa nosa a l'espanyolisme imperant. I ara, en plena democràcia, també fa nosa a alguns catalans de l'esquerra nihilista, agnòstica i atea, la qual no vol cap simbolisme religiós.

- Un simbolisme que ara es podria perdre.
- Completament. Com deia, les arrels gregues de la tradició nacional catalana són antigues i profundes. El rei Pere el Cerimoniós, en el segle XIV, ja va dir que l'Acròpolis d'Atenes era 'la més rica joia que al món sia'. Però hi ha molts altres exemples: La Solidaritat Catalana, que va ésser el primer gran moviment unitari català, sorgit l'any 1906, tenia com a ensenya un caduceu d'Hermes.

- Tornant a les columnes, sembla mentida que hagin passat tan de temps oblidades.
- És inexplicable, perquè l'any 1919 va haver-hi molta gent a la inauguració d'aquest monument. Hi havia representants de La Reinaxença. Encara és un enigma perquè van restar tan temps a l'oblit. Però dels nou raigs que coronen el Palau Nacional tampoc se'n parla.

- Què voleu dir?
En el projecte original la cúpula d'aquest palau havia de tenir una corona de 9 raigs de llum, que no eren blaus, com són ara, sinó que havien de ser 5 raigs grocs i 4 raigs blaus que representàven la senyera catalana.

- I perquè avui en dia els raigs encara són de color blau?
- Tot ha estat adulterat pels diversos governs espanyols. I ara actualment també per culpa d'alguns catalans que, sigui per manca de voluntat o per ignorància, no ho reivindiquen ni en demanen la restitució.

- Tot es va manipular.
- El projecte arquitectònic original de Puig i Cadafalch partia, a la seva base, del que actualment anomenem la Plaça d'Espanya, però que en realitat havia de tenir un nom relacionat amb l'Exedra, que és un espai semicircular originari de l'antiga Grècia, amb disseny per seure i conversar. A més, els pavellons no havien de portar el nom de reis espanyols com porten ara, sinó noms d'arts i oficis, i acabava al cim de la muntanya amb un palau, que s'havia de dir 'Palau del Saber Antic', i que en temps de dictadura fou rebatejat com a  "Palacio Nacional" i ara, en democràcia, s'ha convertit en MNAC.

- Les columnes també han estat adulterades?
- Les quatre columnes eren més altes i estaven coronades per victòries alades que avui no hi són. Perquè no les posen? Això s'hauria d'investigar, donat que darrera d'aquesta negativa s'hi pot amagar una manipulació amb intenció. A més, estaven situades uns metres més endavant de les actuals, per tal que es poguessin veure perfectament des de qualsevol punt quan les fonts estiguessin enceses. Eren majestuoses. En canvi les d'ara m'han dit que quan funciona la font màgica queden ocultes. Els actuals responsables de l'Ajuntament així ho han volgut.

- Com va aconseguir que restituïssin les columnes?
- No va ser fàcil. L'any 2000 un polític va fer cas de la meva sol·licitud i va fer la primera presentació d'una moció a l'Ajuntament demanant la restitució. Va ser denegada amb una votació contrària i unes abstencions que van significar la meva primera presa de contacte amb les actituds inexplicables de certs catalans que es dediquen a la política. Guardo el correu electrònic en el que se'm comunica aquella votació i encara ara em costa de creure-ho.

- Sembla increïble que hi hagi encara tanta resistència.
- Exacte. A més, es parla de "restitució", però potser s'hauria de dir "reconstrucció", donat que s'han fet reconstruir per a una campanya que les demana com a monument en 'homenatge als patriotes catalans'. I aquesta no era la finalitat original del monument, que en realitat és una exaltació hel·lènica al renaixement i a la victòria de la pàtria catalana. Estaven pensades com a monument a la renaixença de l'esperit català.

- Llavors, també s'ha canviat el significat del monument?
- L'arquitecte va dissenyar un monument dedicat a 'l'esperit universal que vivificava l'ànima nacional catalana' i no pas als morts per Catalunya. Són dues coses diferents. Es fan servir les columnes pel que no van estar pensades. Em sembla molt be que facin un monument als patriotes catalans, però no em sembla correcte associar-lo a les quatre columnes substituint el significat que volia donar-li en Puig i Cadafalch per un altre. Estem alterant – i probablement adulterant - la història de l'art i del patrimoni arquitectònic català. Se l'està buidant de contingut espiritual i de sentit transcendent i universal. Qui ho fa això? Perquè? Hi ha un poder fàctic que, subtilment, per ignorància o per mala fe, ens està descatalantizant els símbols.

- Ens estan amagant la nostra història?
- En moltes ocasions penso que sí. Per exemple, ara d'aquella moció de l'any 2000 abans esmentada, la primera moció sobre el tema, ja no en parla ningú. Trobo significatiu aquest pacte de silenci. Talment sembla que se la vulgui esborrar de la història.

- Què més s'ha adulterat?
- Moltes coses. El que avui coneixem com a 'Poble Espanyol', per exemple, en realitat, es deia 'Iberona' i estava dedicat als pobles ibèrics, no pas a les "regions d'Espanya". Res a veure amb el complex actual de " Pueblo Español", convertit ara en "Poble Espanyol". Traduir noms espanyols al català no es 'catalanitzar', és 'espanyolitzar en català'. Per quin motiu no li tornen a posar el nom d'Iberona i el contingut amb criteri iberista tal com volia Puig Cadafalch? Potser perquè demostraria que Ibèria no era exactament Espanya, tal com s'ha volgut i es vol fer creure.

- Perquè van fer destruir les columnes?
- Les va enderrocar el dictador espanyol Primo de Ribera l'any 1928. La raó ve donada per la relació evident que hi ha entre les columnes i els quatre pals vermells que tenim a la nostra senyera. Però signifiquen més coses que no pas només les quatre barres catalanes. Probablement, Primo de Rivera sabia que també eren un símbol que emparentava els catalans, la llengua, la cultura catalana i el seu nacionalisme directament amb la maçoneria internacional i amb les arrels jueves i hel·lèniques dels Països Catalans.

- Són les columnes simbols maçons?
- Trobem les quatre columnes en molts centres de poder o coneixement, com ara
la mateixa Casa Blanca nord-americana. També a la Universitat de Washington, que les mantenen intactes i són jòniques, com les de Montjuïc. De fet, a l'escut d'aquesta universitat hi figuren, de manera evident, les quatre «columnes jòniques» i l'estel, símbols maçons dels veritables fundadors de la pàtria nord-americana. Ens volen fer creure que les 4 columnes només són un referent català. I, doncs, què hi fan les 4 columnes a Washington? O en altres importants centre de saber i de poder del món, com ara el temple d'Atenea, a la ciutat d'Atenes?

- Era Puig i Cadafalch maçó?
- En el seu temps, Barcelona era la capital de la maçoneria europea. Hi ha molts detalls que em fan pensar que sí. La presencia del déu Hermes, símbol hel·lènic adoptat pels maçons i que trobem al l'escut del moviment catalanista "Solidaritat Catalana", del qual ell en formava part. La presencia del déu Hermes en les cúpules d'edificis dissenyats per Puig Cadafalch, com és el cas del que fa cantonada entre Rambla Catalunya i Pl. de Catalunya a Barcelona. La voluntat de dedicar una columna a la deessa Minerva al mig de la Pl. de Catalunya. La voluntat de dedicar un moument al maçó Àngel Guimerà a Barcelona, que per cert, encara està pendent de fer-se. Podríem afegir més exemples. A Catalunya hi ha una tradició de cristianisme hel·lenista que a Castella, més catòlica i vaticanista, no hi és.

- Perquè creu que s'han eliminat les victòries alades en l'actual reconstrucció?
Em sembla que ha estat per culpa d'algú que no vol acceptar el que significa aquest simbolisme espiritual, segurament perquè és ateu. L'Ajuntament havia decidit posar-les. A la premsa se'n va fer ressò. Però finalment., l'Ajuntament es va fer enrere, renunciant a posar-les. Se'ls hauria de preguntar per quin motiu. El que està clar és que totes les nacions fan monuments a la seva independència amb victòries alades: es poden veure a Berlin, Guayaquil, Mèxic.... Només els catalans celebrem derrotes i substituïm símbols de renaixença espiritual per monuments als morts.

- I perquè diu que hi ha relació entre les columnes i el judaïsme?
- Recordem que Catalunya va ser el principal centre jueu i cabalístic del sud d'Europa durant tota l'edat mitjana. Molta gent no sap que la càbala es va donar a conèixer en català a Europa. La ciutat catalana de Girona era anomenada "Mare d'Israel". I aquesta tradició jueva mostra el nom de Déu, que anomenen 'Tetragramma', amb una imatge que ens resulta ben familiar: les quatre lletres vermelles sobre un fons daurat. Són les lletres YHVH de Jahvé. Els evangelistes bíblics també són quatre. I això té una explicació hermètica. Si els catalans desvetlléssim els orígens simbòlics de les nostres quatre barres, o millor dit, "els quatre pals", ja que és així com s'ha de dir quan són verticals i no pas horitzontals, potser descobriríem que també estem directament relacionats amb el poble d'Israel i amb la cultura jueva.

------------------------

Biografia:

Jordi Salat Orteu (1949) Nascut a l'Espluga Calba (Lleida). Va estudiar Psicología i Filosofia i Lletres. Ho va deixar per estudiar Teologia. Escriptor i assessor cultural. Va participar en el llibre «A mossèn Dalmau. D'un home, d'un temps, d'un país» (Edicions La Magrana,1997) amb un escrit on demana la restitució oficial i popular de Sant Galderic com a patró dels pagesos catalans. Ha estat guardonat amb el Premi Carles Muñoz Espinalt en els Jocs Florals del Castell de Montesquiu de l'any 2004 amb l'escrit titulat «Francesc Pujols. Un model de caràcter i un punt de referència per a qui es senti cridat a cercar la veritat».


Les quatre columnes catalanes

Ha escrit el llibre «Les quatre columnes catalanes» publicat per Llibres de l'Índex (2004) en el que reivindica la restitució de les quatre columnes construïdes per Josep Puig i Cadafalch a la muntanya de Montjuïc de Barcelona i la filosofia del vernaclisme, que va viure com a propia de les ensenyances cristianes del Concili Vaticà II, quan es recordava que els autèntics cristians tenien el do de llengües i parlaven en la llengua de cada lloc on habitaven: als Països Catalans, el català. Ha fet diverses conferències defensant la catalanitat de Cristòfor Colom i altres temes relacionats amb els mites catalans. Col·labora habitualment a la Revista Butlletí del Reial Cercle Artístic-Institut Barcelonès d'Art, i amb el Cercle Català d'Història http://www.cch.cat

El seu blog personal és Blog Vernacle http://vernaclistes.blogspot.com

3 comentaris:

10:54 a. m. crustacis ha dit...

Per què la Xarxa d’Activitats Cíviques i Culturals s'ha oposat a restituir les victòries alades de Les Quatre Columnes?

Llegiu aquesta notícia:
http://www.avui.cat/noticia/article/2-societat/5-societat/281677--per-fi-les-columnes-.html

Caldria que el senyor Enric Pedrosa expliqués d'on ho ha tret això de que "l’arquitecte sembla que va canviar de parer perquè no li acabaven de fer el pes."

I aquest argument? "Això de les victòries alades correspon a una altra època i pensem que ara no lliga gaire." Trobem victòries alades arreu del món! Simbolitzen llibertat, triomf i independència.

Alguns creuen que ens hem d'esperar a ser independents per posar-les... Doncs potser si no les volem posar és que no ho serem mai d'independents.

11:57 p. m. Ramon ha dit...

Crec que ja ho vaig dir, però ho repeteixo. Cadaú pot interpretar-ho com li plagui pero jo tan sols hi veig 4 columnes jòniques. Si hom vol representar quatre barres amb significat heràldic crec que al menys els 3 espais entre elles hauria de tenir igual amplada que les barres. O jo estic equivocat, o ell no en sabia prou, o s'ho ha inventat algú després.

11:38 a. m. Jordi ha dit...

Us passo uns vídeos d'una conferència sobre les 4 columnes on intervenen Jordi Penyaroja i Jordi Salat. No us ho perdeu!

Presentació (1/3):
http://www.vimeo.com/19888881

Jordi Penyaroja (2/3):
http://www.vimeo.com/19889079

Jordi Salat (3/3):
http://www.vimeo.com/20051138

Publica un comentari a l'entrada