Accions, empremtes, terres, imatges i derives | Pere Noguera | Bòlit, Girona | 6 juny

L'obra artística de Pere Noguera (La Bisbal d'Empordà, 1941) s'ha caracteritzat sempre per la seva performativitat, pel seu interès per l'acció i pel procés de creació. Noguera pertany a la generació d'artistes catalans i internacionals que els anys seixanta i setanta van transformar i capgirar el discurs de l'art. El 1970, Michel Foucault va impartir una cèlebre lliçó inaugural al Collège de France, a Paris: L'ordre du discours. Afirmava Foucault que escriptors i pensadors com Nietzsche, Artaud o Bataille havien canviat i dinamitat el discurs filosòfic dominant. L'homo dialecticus, sorgit, entre d'altres, d'Hegel i de Marx, tocava a la seva fi. Artistes com Duchamp, Beuys o Warhol havien canviat, també, per sempre més l'art del segle XX.
D'una manera exemplar, Pere Noguera esdevé un artista del seu temps, de dimensió i projecció internacional i local, que trenca amb el discurs de la tradició artística i s'avança, amb la seva trajectòria personal, als discursos ecològics i sostenibles actuals, amb noves pràctiques artístiques singulars.
La pràctica de l'escultura porta Pere Noguera a la investigació, l'acció, l'escultura expandida i la instal·lació. La seva obra, propera a l'art conceptual i a l'art pobre, sintonitza amb l'art internacional i amb els corrents més experimentals, i alhora se singularitza per la seva vinculació amb la cultura i les pràctiques ultralocals. La seva obra s'ha distingit per l'ús de materials pobres, com la terrissa, els plàstics, el paper, les fotografies, objectes quotidians que resignifica o fragmenta a partir del reciclatge, el collage i la manipulació o la transformació dels processos habituals de creació i fabricació.
Per bé que l'acció i l'interès pels processos de creació se situen en l'origen de la pràctica artística de Pere Noguera, es dona el cas que no s'ha fet mai fins ara cap exposició o mostra retrospectiva del seu treball específic en el camp de l'acció al llarg de la seva llarga trajectòria de més de cinquanta anys. Es per això que la mostra «Pere Noguera. Accions, empremtes, terres, imatges i derives», presenta, als espais Bòlit_LaRambla, i Bòlit_StNicolau, una àmplia selecció de les accions de l'artista, mitjançant documentació i vídeos, amb algunes de les obres, instal·lacions i imatges que se'n deriven, així com altres obres noves i inèdites, juntament amb obres emblemàtiques i representatives de la seva trajectòria artística.
Exposició:
Accions, empremtes, terres, imatges i derives
Pere Noguera
Del 6 de juny al 28 de setembre de 2025
Accions, empremtes, terres, imatges i derives
Pere Noguera
Del 6 de juny al 28 de setembre de 2025
Bòlit_La Rambla, Bòlit_StNicolau i Centre Cultural La Mercè
Inauguració: divendres 6 de juny, a les 19 h
Bòlit_LaRambla
Rambla de la Llibertat 1,
Girona, Catalunya
Inauguració: divendres 6 de juny, a les 19 h
Bòlit_LaRambla
Rambla de la Llibertat 1,
Girona, Catalunya
Preu: Activitat gratuïta