Art Medieval a la Fundació Godia














Lluís Borrassa és un dels artistes exposats

La Fundació Francisco Godia de Barcelona exposa a partir d'avui fins al 7 de gener 40 obres d'art romànic, gòtic i primer renaixement, entre les quals destaquen la 'Sagrada Família', del pintor castellà Pedro Berruguete, o una taula que representa el dia de Pentecosta de l'artista català Lluís Borrassà. La pintura de Berruguete, que la Fundació Godia va adquirir el 2002, formava part d'un oratori de dues cares sobre el goig i el dolor de Maria i és una de les poques obres d'aquest mestre del Renaixement en col·leccions privades.

La taula d'un dels grans pintors del gòtic català Lluís Borrassa i última incorporació de la col·lecció, que representa el dia de Pentecosta, reflecteix influències sieneses i franceses. Segons el catedràtic i comissari de l'exposició Joaquín Yarza, falta una part del retaule, ja que "els rajos de llum i part d'un nimbe fan pensar que originàriament incloïa un grup d'apòstols". La directora de la Fundació Francisco de Godia, Sara Puig, ha assenyalat que aquesta exposició "és el resultat d'un treball d'investigació i estudi, per precisar atribucions i procedències, i d'una minuciosa tasca de restauració que permet mostrar en tot la seva esplendor els tresors d'una de les millores èpoques de l'art espanyol".

A la sala Romànica es poden apreciar Mare de Déu sense Nen i sense mans a causa que "no encaixaven a l'Església on se li donava culte i se'ls raspava part del pit i es treien les mans per posar-les a altres", ha assenyalat Yarza. "Aquestes obres -ha prosseguit el catedràtic medievalista- en el Barroc es vestien amb robes". La imatge del Crist dels Tres Claus mostra "la humanització" progressiva de l'escultura de fusta a partir del segle XIII, que pot apreciar-se, segons Yarza, per "la cama que es col·loca sobre de l'altra, trenca la simetria i transmet la idea de patiment". En l'exposició també es pot veure una còpia del pintor holandès El Bosco "antiga i de qualitat" que representa Sant Cristòfol. Segons Yarza, "fins a 1.600 va haver una boscomania i es va copiar la seva extravagància i sentit simbòlic".