Segon catàleg raonat de pintures de Dalí

La Residencia de Estudiantes de Madrid ha acollit avui la presentació per part de la Fundació Gala-Salvador Dalí de la segona part del catàleg raonat de pintures d'aquest artista que comprèn el període del 1931 al 1939, la seva etapa surrealista i la "més esplèndida" de tota la seva obra, segons ha dit avui l'acadèmic i catedràtic Francisco Calvo Serraller. A aquest acte hi ha assistit Montse Aguer, directora del Centre d'Estudis Dalinians que ha elaborat aquest treball del qual ja es va presentar fa dos anys la primera part (De 1910 a 1930), coincidint amb el centenari del naixement de l'artista, i que es desenvoluparà al llarg de com a mínim 10 anys més, fins que es completi la cinquena i última fase d'aquest catàleg raonat que es mostra en línia i la primera part del qual ja ha rebut unes 600.000 visites. Així, els anys vinents s'anirà analitzant tota l'obra de Dalí: la tercera etapa fins al 1951, una quarta etapa fins al 1964 i una cinquena i última que inclourà les obres fins al 1983.

Segons ha explicat Aguer, el nombre total d'obres és de 469, de les quals 258 comprenen el tram que va des del 1910 al 1929 i 211 del 1930 al 1939. El nombre de col·leccions a les quals pertanyen són 44 de les quals destaquen, a més de la Fundació Gala-Salvador Dalí, The Salvador Dalí Museum, St. Petersburg (Florida); Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía, Madrid; Musée National d'Art Moderne, Centre Pompidou, París; Scottish National Gallery of Modern Art, Edinburgh; Kunsthaus Zürich, Zúrich; Kunst Museum, Bern; Musée des Beaux-Arts, Montréal; The Museum of Modern Art, New York; The Metropolitan Museum of Art, New York; Philadelphia Museum of Art, Philadelphia; i Ikeda Museum of 20th Century Art, Sizuoka-Ken (Japó) entre altres i a més 168 obres que pertanyen a col·leccionistes particulars.

Les obres es presenten per ordre cronològic. Cada obra s'acompanya d'una breu informació, que inclou: títol, data, tècnica, suport, dimensions, firma, anotacions, col·lecció, procedència, observacions (si escau), exposicions i bibliografia.Aguer ha explicat que l'elecció d'oferir aquest catàleg en línia respon a un avantatge important: "la seva naturalesa oberta permet que en el futur, a mesura que es vagin obtenint noves informacions, es puguin modificar i/o completar les dades de què es disposi en cada moment". En aquest sentit, ha assenyalat que s'han completat a nivell bibliogràfic i expositiu, les informacions que disposaven de la primera part i també s'hi han introduït obres inèdites fins avui.Calvo Serraller ha elogiat el bon "criteri" que ha tingut la Fundació Gala-Dalí a l'hora de "gestionar la memòria" de l'artista fent-ne una "catalogació fiable". L'acadèmic ha assegurat que en el cas de Dalí, aquest catàleg resulta "imprescindible" per reordenar l'enorme quantitat d'obra de tota mena que va fer (pintura, cinema, guions, teatre, manifestos, objectes...).

Aquesta segona part del catàleg reuneix, segons la seva opinió, el període "més esplèndid" de l'obra daliniana. "Dalí va ser un dels eixos protagonistes, ideològic i pràctic, d'aquesta segona part del moviment surrealista, etapa en què va fer les seves grans obres i en què resulta ser indiscutible", ha dit postil·lant que "no es pot fer més per la memòria d'un artista". Entre les novetats destacades d'aquesta segona part del catàleg Montse Aguer ha destacat un 'Retrat de noia', obra que formava part d'un cartró major tallat en algun moment de 1923 i en el revers del qual Dalí va pintar-hi 'Composició cubista. Retrat cubista de Federico García Lorca' en què s'observa la continuació d'aquest 'Retrat de noia', "de molt difícil accés perquè estava en mans privades", ha aclarit.

Així mateix ha ressaltat altres aportacions com ara dues obres inèdites sense títol d'una altra col·lecció privada grega (un paisatge de Cadaqués i una escena de circ); o una obra de la qual se'n coneixia només una imatge en blanc i negre, 'Pescadors al sol', i que la Fundació ha estudiat i inclòs en aquest corpus. Indagant en exposicions antològiques i en galeries de renom, la Fundació pot oferir en aquesta part una altra obra inèdita, 'L'àngelus' o 'Espectres', de la qual se sabia molt poc i que va ser adquirida en una subhasta a Sotheby's.