'Fronteres' al CCCB








El Centre de Cultura Contemporània de Barcelona (CCCB) acull fins al 30 de setembre una exposició fotogràfica que reflexiona sobre el concepte de frontera i les seves tipologies i ofereix una panoràmica sobre les diferents fronteres geopolítiques actuals.

'Fronteres', una mostra coproduïda pel CCCB i el Musée des Confluences de Lió, ha estat concebuda com un viatge a través de les fronteres amb fotografies i instal·lacions d'artistes com Patrick Bard, Oliver Coret, Eric Roux-Fontaine i Michel Séméniako. El director del CCCB, Josep Ramoneda, ha remarcat avui que "ha augmentat la construcció de fronteres agressives".

L'exposició sobrevola per les fronteres entre Israel i Palestina, el conflicte de la regió de Caixmir, la frontera entre Mèxic i els EUA, la muralla davant de l''enemic exterior' de Corea del Nord, la reixa de Melilla o la frontera imaginària però real entre Miami i l'Havana.

La directora del Musée des Confluences, Martine Millet, ha recordat avui que malgrat que hi ha una noció compartida a la societat occidental d'"un món sense límits", al segle XX s'ha posat frontera a tot.

Millet ha dit que des d'un principi es va tenir clar que l'exposició havia de ser fotogràfica, però donant als reportatges una més "sensibilitat", un aspecte sobre el qual també ha incidit Jordi Balló, director d'exposicions del CCCB, qui ha dit que la mostra és "conceptual i emotiva".

L'exposició arrenca amb un mural de Josep Niebla, 'Pastera núm. 1' al qual segueixen nou apartats en els quals diferents fotògrafs aborden les fronteres. Un dels apartats és el recorregut fotogràfic de Kingsley, un camerunès que travessa l'Àfrica i travessa l'Atlàntic per arribar a Europa, en un retrat de la situació de la immigració.

El fotògraf Nicolas Righetti mostra l'hermetisme de Corea del Nord i el seu "deliri i paradoxa", Patrick Bard fotografia la frontera entre els EUA i Mèxic, Marie Dorigny se submergeix en el conflicte de la regió de Caixmir amb "fronteres que es construeixen i destrueixen constantment" i Eric Roux-Fontaine fixa el seu objectiu en els gitanos dispersos per Europa.

Enric Massip i Àngel Morúa són els autors de la instal·lació més impactant de la mostra en la qual es confronta el Malecón de l'Havana amb Ocean Drive de Miami amb el mar com a separador, una frontera inexistent però real. L'exposició es tanca amb una reflexió sobre la reixa de Melilla i una instal·lació audiovisual sobre el cicle de conferències 'Fronteres', que va tenir lloc al CCCB el 2004.

Comentaris

Entrades populars