L'estat espanyol censura el Jueves i la seva web



Art Neutre? vol mostrar la seva solidaritat amb el setmanari satíric català "El Jueves" després que el Jutjat Central espanyol d'Instrucció número 7 de Madrid ha ordenat a la policia que vagi pels quioscos ha segrestar el darrer número de la revista humorística , per un presumpte delicte de calúmnies i injúries contra el Rei o els seus descendents. Aquesta infracció, que es veu que està tipificada en l'article 490.3 i 491 del Codi Penal, podria suposar una pena de fins a dos anys de presó. En tot cas, els fets demostren que la democràcia i la llibertat d'expressió encara són molt febles a l'estat espanyol quan es toquen determinats temes polítics. Aquest és un dels atemptats més greus de les autoritats espanyoles a la llibertat d'expressió.

Els editors han estat comminats pel jutge a identificar qui és l'autor del dibuix que mostra en la portada el príncep Felipe de Borbón i la seva esposa Letizia nus en un posició pròpia de l'acte sexual. L'acudit fa referencia al premi de 2.500 euros que el govern espanyol donarà a cada família que tingui un fill. El príncep diu: "Esto va ser lo más parecido a trabajar que he hecho en mi vida". Pels volts de les 16:30 h, era molt difícil accedir al web de la revista degut a l'excés d'audiència. L'autor de la il·lustració ha negat que els ninots representin als prínceps: "En realitat són Tom Cruise i Katty Holmes", ha dit.

Durant tot ahir hi va haver moltes estones en què no es va poder accedir a la web de la revista El Jueves, a causa de l'allau de visites. Però al vespre, els administradors van haver de desconnectar-la a petició de la fiscalia general de l'estat.

I és que, a més d'ordenar segrestar el darrer número de la revista per presumptes injúries contra la Casa Reial espanyola, la fiscalia també va demanar el tancament de la pàgina.Des que dilluns es va penjar la portada amb la caricatura de Felip de Borbó i Letizia Ortiz, la web ja va anar molt carregada. I divendres, coincidint amb l'ordre del jutge Juan del Olmo de segrestar la revista, les visites es van disparar i van col·lapsar, periòdicament, el servidor. Per això l'equip tècnic del Jueves va optar per fer una pàgina principal molt lleugera, amb la imatge de la polèmica i un breu comunicat de la redacció, titulat '¿20 de julio de 2007?', en què es mostrava la incredulitat pel segrest després d'haver publicat 'desenes, centenars de dibuixos sobre la família reial (...) i fins i tot el llibre 'Tocando los Borbones''.

I s'hi afegia: 'Com a humoristes gràfics som conscients que la nostra obligació, el que ens demanen els lectors, és que explorem el límit de la llibertat d'expressió. (...) Si ens passem, per això hi ha els tribunals, però... un segrest?'. Des de dissabte al vespre, després de la desconnexió de la web, una pàgina d'error rep els internautes que hi volen accedir.