Un relleu de Pere Oller per al MNAC


Una de les obres de l'escultor gótic Pere Oller.

El Museu Nacional d'Art de Catalunya (MNAC) ha signat avui un conveni de patrocini amb l'empresa Sacyr Vallehermono per a l'adquisició, per 140.000 euros, d'un relleu gòtic d'alabastre, datat al segle XV, fet per l'escultor català Pere Oller. L'escultura prové de la Galeria Bernat de Barcelona i significa el primer conveni de col·laboració entre el MNAC i Sacyr, empresa dedicada a la construcció d'infraestructures, promoció immobiliària o al patrimoni de lloguer.

El conseller delegat i vicepresident de l'empresa, Manuel Manrique, ha argumentat a la presentació de l'escultura que no podien "quedar-se al marge de les inquietuds culturals de Catalunya" cosa per la qual espera que aquest patrocini doni el primer pas cap a altres col·laboracions amb el museu. L'escultura, de manera rectangular, és un fragment dels vestigis d'un retaule datat entorn del 1415. Època en la qual Pere Oller va arribar a la seva etapa de "maduresa" més gran, segons ha explicat la conservadora del departament d'Art Gòtic Rosa Maria Manote.

En el relleu hi ha esculpits dos personatges masculins amb roba religiosa, tot i que de moment no s'ha identificat a qui poden representar. En ell s'aprecia el "domini de l'ofici" que tenia Oller, un artista de "primera categoria" en el gòtic internacional, ha explicat Manote. La composició arquitectònica és molt semblant a les del retaule més gran de la catedral de Vic (Osona), que ha estat una de les principals obres d'Oller amb el sepulcre del cardenal Berenguer d'Anglesola o les claus de volta que va fer a la catedral de Barcelona durant la seva última etapa artística.

El relleu gòtic de Pere Oller "incrementarà" la col·lecció d'escultures d'Art Gòtic del MNAC, una època que està "molt ben" representada en pintura "i no en escultura" dins del museu, ha lamentat el president del Patronat del MNAC, Narcís Serra. Serra ha aprofitat per elogiar que l'escultura "no se'n vagi als Estats Units" i enriqueixi "el nostre "patrimoni cultural. Hagués estat una "llàstima" que el relleu s'exposés a d'altres ciutats com Nova York, ha afegit.