L'IVAM presenta el Catàleg de Julio González


L'Institut Valencià d'Art Modern (IVAM) ha presentat hui el primer volum dels set que compondran el "Catàleg General Raonat de Julio González" (sis de creacions pictòriques i escultòriques i un d'orfebreria), una publicació "total" que recollirà la producció del creador català -vora 5.000 peces- per a portar a terme la recuperació "definitiva, artística i moral" de l'autor. El projecte, dirigit per l'historiador Tomàs Llorens, estarà acabat en quatre anys i oferirà com a principals aportacions traure a la llum una col·lecció inèdita de quaderns de treball de l'artista i datar per primera vegada una sèrie d'obres la datació de les quals "ens havia arribat confusa", segons ha destacat hui en roda de premsa l'especialista.

El primer llibre d'esta sèrie, que patrocina la Fundació Azcona, comprén el període de 1900 a 1918 a través de 718 fitxes amb el comentari d'altres tantes obres. Es tracta d'escultures, pintures i dibuixos -els més abundants d'esta època- que permeten reconstruir la història personal i estètica de Julio González (Barcelona, 1876-París, 1942) en este principi de segle XX.

Així, es redescobrixen les pintures i els dibuixos de l'autor, qui va inscriure els seus primers treballs -entre 1902 i 1907 aproximadament- en l'anomenada segona etapa del modernisme català, molt pròxima a l'època blava de Pablo Picasso, ha explicat Llorens, que ha agregat que en este moment, l'escultor es va dedicar a retratar en la seua obra plàstica la vida d'éssers marginats per la societat. Cap al 1908 i fins al 1914, la producció de Julio González va fer un gir per a buscar un retorn al classicisme.

Alhora, el llibre inclou una biografia resumida de l'artista realitzada també per Tomàs Llorens, un llistat d'exposicions del creador, una bibliografia, una taula de correspondència de les obres amb els catàlegs de Josette Gilbert i Jön Merkert, una relació de les peces ordenades per tècnica artística i un índex alfabètic. Per tant, es tracta del catàleg més complet i exhaustiu de l'artista realitzat fins ara.

Amb esta gran obra, el museu valencià pretén contribuir a restituir la memòria de l'artista que dóna nom a la seua seu i de qui posseïx la col·lecció més gran del món, integrada actualment per unes 400 peces. Segons ha explicat Tomàs Llorens, l'"escassa fortuna crítica" de què ha gaudit Julio González en vida és a causa dels "anys foscos i especialment difícils per a l'art modern" que li va tocar viure.

En este sentit, ha recordat que, tot i que Julio González és el creador de l'escultura en ferro del segle XX, la seua aportació fonamental la va fer durant "els anys més durs per a Europa", que va patir els efectes de les crisis econòmiques de 1929 i la II Guerra Mundial, i que el primer "capítol" va ser la contesa civil a Espanya.

Estos fets van provocar l'enfonsament de l'incipient mercat d'art que s'estava començant a desenvolupar en la dècada dels vint i només els artistes que abans del 1930 ja havien aconseguit fama universal, com ara Picasso, Braque o Matisse, van poder superar este període. Per esta raó, "Julio González ha estat durant molt temps "un artista d'artistes, molt conegut en els cercles especialitzats però sense fortuna crítica", ha reiterat Llorens.