Sala Nova del Palau de la Generalitat Valenciana



La Conselleria de Cultura del País Valencià ha editat l'obra "Sala Nova del Palau de la Generalitat Valenciana", un volum que documenta el procés de restauració dut a terme sobre les pintures del segle XVI ubicades al també conegut com a Saló de Corts i que constituïxen "el més antic programa iconogràfic d'unes corts forals que es conserven en tot l'àmbit de la Corona d'Aragó", segons ha destacat hui el secretari autonòmic de Cultura, Rafael Miró, durant l'acte de presentació del llibre al Museu de Belles Arts Sant Pius V de València.

Un total de sis especialistes en camps com la Història de l'Art, la restauració o la indumentària intervé en esta obra col·lectiva, que dóna compte d'una de les intervencions sobre el patrimoni pictòric més rellevants dels últims anys. A la Sala Nova de la Generalitat es conserven pintures realitzades entre els anys 1591 i 1593 per autors de la talla de Juan Sariñena -qui se suposa que va dirigir el projecte-, Francisco Posso i Vicente Requena, entre d'altres.

Així, el volum, que ha comptat amb el patrocini de la Fundació Sedesa, reunix articles del director del Sant Pius V, Ferran Benito, el qual disserta sobre "Juan Sariñena, director artístic de la Sala Nova del Palau de la Generalitat"; el catedràtic d'Història de l'Art i expresident de la Reial Acadèmia de Belles Arts de Sant Carles Salvador Aldana, que dedica el seu escrit als detalls de la sala i l'edifici; i el professor d'Història Moderna Vicente Graullera, qui proporciona dades sobre el "Naixement i consolidació de les Corts Valencianes".

També han col·laborat en el projecte la indumentarista María Victoria Liceras, que oferix per primera vegada en un treball d'estes característiques una reflexió sobre la vestimenta que apareix als murals; i les restauradores Pilar Ineba i Mar Sabaté, que aporten dades tècniques sobre la intervenció realitzada al Saló de Corts.

El volum ha estat coordinat per la directora de l'Institut Valencià de Conservació i Restauració de Béns Culturals (Ivacor), Carmen Pérez, el qual ha subratllat la importància d'haver reunit en este volum "els estudiosos més importants en cada àmbit".

Pérez ha recordat que la restauració de les pintures de la Sala Nova va ser "un procés complexíssim", ja que en este espai s'havien realitzat diverses intervencions "no sempre amb els criteris més correctes i, en tot cas, corresponents a cada època". Per això, ha celebrat l'actuació "cuidada i rigorosa" que s'ha fet a la Sala Nova sota la direcció de Mar Sabaté, "que ha aconseguit, com ocorre en les bones restauracions, que semble quasi que no s'haja intervingut".

La responsable de l'Ivacor s'ha referit també a la rehabilitació de l'edifici del Palau de la Generalitat realitzada en els anys 50 en ser preguntada per la possibilitat que "a algú se li ocorreguera que s'hauria de derrocar". Respecte d'això, la catedràtica ha comentat que al Palau de la Generalitat "va haver-hi una reinvenció de part d'ell en els anys 50 que ja ha agafat carta de naturalesa i a ningú se li ocorreria desmuntar esta part perquè pertany a la història de l'edifici".

Ha agregat que, "si en aquell moment podria estar bé o no no ho sabem" tot i que ha recalcat que en els articles de la premsa d'aquell moment "va ser molt celebrada eixa reinterpretació de l'edifici".

"En aquell moment -ha continuat- a la ciutat de València va tindre una acceptació molt positiva" i, per tant, "qui som nosaltres ara per a criticar eixa actuació", s'ha preguntat Pérez.