Alice Creischer: obres i col·laboracions al MACBA




El Museu d'Art Contemporani de Barcelona (MACBA) presenta l’obra d’Alice Creischer (Berlín, 1960), intensament narrativa, s’articula a l’entorn de la recerca d’instruments de visualització de les formes, moments i situacions en què la història del capitalisme i els seus principis operatius es converteixen en relats d’explotació, exclusió i distorsió dels principis fonamentals de la democràcia occidental.

Investigadora de fenòmens de formació i actuació de les corporacions financeres en diversos indrets del món, Creischer reflecteix a través d’instal·lacions, dibuixos i collages, articles i textos, les relacions entre la política oficial (la representada en l’actuació dels governs), els negocis (les grans corporacions financeres i bancàries) i la cultura, on s’originen figures i nous tipus d’alienació i perversió manipuladora. La seva posició ètica es gira contra la crisi dels governs liberals contemporanis i la suposada fatalitat de les crisis financeres, polítiques i socials.

Entre altres iniciatives, Alice Creischer, juntament amb Andreas Siekmann, va començar el projecte exArgentina (presentat al 2004), una aproximació visual i narrativa al fet que la crisi econòmica i social argentina als anys noranta va ser resultat de les operacions de lobbies internacionals amb interessos específics en la zona.

L’exposició al MACBA s’articularà a partir de dues obres de gran significació en la seva producció recent: L'atelier de la peintrice. Allégorie réelle déterminant une phase de sept
années de ma vie artistique dans la République de Berlin
(El taller de la pintora. Al·legoria real que determina una fase de set anys de la meva vida artística a la República de Berlin), del 2000. Aquesta obra (que pertany a la Col·lecció MACBA) representa una relectura d’una pintura de Gustave Courbet en la qual l’artista s’erigeix en la figura central enmig de diversos membres de l’àmbit de la cultura i polítics a la França del 1855; Creischer enfoca aquí els caràcters i els personatges que es donen cita a la República de Berlín als anys noranta.

D’altra banda, Apparat zum osmotischen Druckausgleich von Reichtum bei der Betrachtung von Armut (Aparell per a la compensació osmòtica de la pressió de la riquesa durant la contemplació de la pobresa), del 2005, és una instal·lació amb elements escultòrics, que intenta reconstruir l’experiència viscuda per l’artista en un viatge fet el 2004 a l’Índia en què es va veure confrontada amb situacions de profunda pobresa. El contrast d’aquest sentiment i la sensació de pertànyer a un món inversament proporcional en riquesa, i els pensaments que d’això es desprenen, és demolidor.

L’exposició del MACBA es completarà amb una selecció de vídeos fets per Alice Creischer en col·laboració amb altres artistes, i nombrosos dibuixos i collages relacionats amb aquestes obres.