L'obra de Manuel Sigüenza al Centre del Carme


El Centre del Carme de València inaugurarà hui l'exposició "Manuel Sigüenza (1870 -1964)", que rescata la memòria del pintor "injustament ignorat, docent abnegat, deixeble de Pinazo i home de confiança de Sorolla", a través d'una selecció de més d'un centenar de peces -96 quadres i 21 dibuixos-, la majoria de les quals inèdita.

La mostra, que es podrà contemplar a l'antic convent fins al 4 de maig, ha estat presentada hui en roda de premsa per l'assessor del Consorci de Museus de la Comunitat Valenciana, Felipe Garín, i els comissaris del projecte, Miguel Ángel Catalá i Luis Massoni.

L'origen de la selecció radica en la donació d'obres de Sigüenza que va rebre la Generalitat el 2003. A partir d'eixe llegat, durant els últims anys s'ha realitzat un intens treball de localització, catalogació i rehabilitació -a càrrec de l'Institut Valencià de Conservació i Restauració de Béns Culturals (Ivacor)- de la seua obra, pràcticament desconeguda, ja que l'artista va preferir dedicar-se a l'ensenyament i, en vida, no va preparar mai una exposició individual, ha explicat Felipe Garín.

Per eixe motiu, la mostra que ara acull el Centre del Carme permet a l'espectador fer un recorregut absolutament inèdit per la producció d'este autor a través de les diferents facetes i motius d'inspiració.

Així, l'itinerari està estructurat en tres àmbits temàtics que corresponen a l'estada a Itàlia i els paisatges de Mallorca; al nord d'Espanya i a l'interior valencià, i a les escenes del xalet que va habitar a la localitat de Burjassot. Les obres procedixen de diverses institucions, com ara l'Escola d'Artesans, el Cercle de Belles Arts, el Museu de la Ciutat, el Museu de Belles Arts i de nombroses col·leccions particulars.

Tot i la important quantitat d'obres seleccionades, a l'exposició s'invita els assistents a proporcionar qualsevol informació referent a d'altres quadres sobre els quals es pot tindre constància a través de fotografies, però no se'n sap el parador, ha apuntat Garín.

Alhora, el catàleg editat recull gran part de l'arxiu personal de Sigüenza, també inèdit fins ara, on destaca la correspondència amb grans pintors de l'època, com Sorolla o Benedito, entre d'altres.

Garín ha subratllat que esta mostra s'inscriu "en el marc de la recuperació d'artistes del segle XIX que està portant a terme el Consorci de Museus". En el cas de Manuel Sigüenza, es tracta d'un autèntic rescat, ja que dóna a conéixer l'obra d'un pintor injustament oblidat, deixeble d'Ignacio Pinazo i de José Aixa, guardonat, als 21 anys, amb la Tercera Medalla en l'Exposició Internacional de Belles Arts de 1892 i amb sengles Medalles d'Or, en l'Exposició Regional de 1909, i en el Nacional de 1910.

L'exposició té un espai dedicat a la tasca de Sigüenza com a professor, que compaginava amb la de pintor; al seu compromís cívic, ja que pertanyia a diferents associacions, com el Cercle de Belles Arts, i a la implicació activa en la Reial Acadèmia de Sant Carles, de la qual va ser secretari general durant diverses dècades.

L'exhibició, que es mantindrà oberta al públic fins al 4 de maig, naix del compromís que va contraure la Conselleria de Cultura amb els descendents de Manuel Sigüenza, que l'any 2003 van cedir tres obres representatives del pintor: "Autoretrat", "Antícoli Corrado" i "Jardí de Burjassot".