Art modern nord-americà a la Miró

La galeria d'art Corcoran de Nova York desentranya la modernitat de l'art americà del segle XX a la Fundació Joan Miró de Barcelona amb 106 peces d'artistes poc coneguts a Europa però crucials en la història de l'art modern dels Estats Units, com George Bellows, Arthur Davis i John Singer Sargent.

La mostra, que es podrà visitar a partir de demà fins al 25 de gener, està comissariada per Philip Brookman, Sarah Cash, Martina Millà i Sarah Newman. Aquesta última avui, en roda de premsa, ha assegurat que l'americà és un art "que ha seguit el seu propi camí" i que tot i la influència europea, sempre s'ha mantingut fidel a les seves pròpies tradicions, com el realisme i la passió per la naturalesa.

Millà ha detallat que la mostra, titulada 'Modernitat americana', es divideix en set seccions, que "es relacionen dintre seu en contrast tens però interessant". La introductòria 'Sota la influència de París' revela l'íntima connexió dels artistes nord-americans de les acaballes del segle XIX amb l'art francès coetani amb mostres com 'Dona jove amb quimono', d'alfred Maurer, i 'Jardins de Luxembourg', de Williams Glackens.

La importància de gèneres com els paisatgístics i la influència de les avantguardes també es posa de manifest en aquesta exposició, en què la fotografia té una presència molt rellevant, ja que s'ha considerat que va ser el primer art autènticament modern.

De la mà de Lewis Hine, Ralph Steiner, James VanDerZee i Walker Evans, el visitant podrà comprovar el marcat caràcter documental que tenia per als artistes moderns nord-americans la fotografia, i com va preparar el camí per a tendències posteriors, com l'abstracció, el neodadà, el pop-art i l'art conceptual.

La mostra, que abraça art de tot el segle XX, acaba amb un retrat del fotògraf Alfred Stieglitz creat per Vik Muniz el 2000 en què evoca alguns dels temes inclosos a l'exposició i es perfila com una espècie d'epíleg./EP