Retrospectiva de Gabriel Cualladó

L'Institut Valencià d'Art Modern (IVAM) exposa al Palacio de la Aljafería, seu de les Corts d'Aragó, la mostra 'Gabriel Cualladó en la Col·lecció de l'IVAM', una selecció de les obres més significatives del fotògraf valencià, que s'exhibirà fins al pròxim 15 desembre, han informat hui fonts del museu en un comunicat.

Esta iniciativa s'emmarca en el conveni de col·laboració artística que des de l'any 2000 mantenen Les Corts d'Aragó i l'IVAM. El Palacio de la Aljafería ha acollit des d'aleshores diverses exposicions procedents dels fons de l'IVAM, com les dedicades a Julio González, Zoran Music, John Heartfield o Cristino de Vera, han recordat les mateixes fonts.

'Gabriel Cualladó en la Col·lecció de l'IVAM', comissariada per Consuelo Císcar, mostra la mirada del fotògraf centrada a recollir aquells instants quotidians on es concentra una gran component documental i un alt nivell estètic, observant en esta mirada una gran força de contemporaneïtat a través d'imatges que reflectixen experiències viscudes i escenes on la senzillesa és el llenguatge, han explicat. 

Gabriel Cualladó, emmarcat en l'anomenada 'Fotografia Humanista', ha estat un dels autors que més van influir a Espanya en els canvis de la utilització de la fotografia en la dècada dels cinquanta, la qual cosa va suposar el començament d'una renovació de l'estètica fotogràfica utilitzada en la fotografia documental. 

Cualladó (Massanassa. València, 1925-Madrid, 2003). Ha fet les seues primeres fotografies retratant al seu primogènit amb una senzilla cambra Capta en 1951. A partir de llavors es va interessar pel món de la fotografia mitjançant revistes com 'Art Fotogràfic'. 

En 1956, ingressaria en la Reial Societat Fotogràfica, en AFAL (Associació Fotogràfica D'almeria) i un any més tard va organitzar a la Sala de la llibreria Abril, la que potser ha estat la primera exposició de la renovació fotogràfica, al costat de Juan Dolcet, Rafael Romero, José Aguilar. Va començar a relacionar-se amb fotògrafs com Picapedrer, Gómez, Vielba, Masat, Ontañón en 1958 i iniciaria, a partir de llavors, la seua participació en concursos. 

Va obtindre el Premi d'Honor del Saló Nacional de la RSF amb 'Vella a l'Estació', i va participar en una exposició col·lectiva a Charleroi (Bèlgica). En 1959, va ser premiat per la revista nord-americana "Popular Photography", va exposar en la Biennal de Pesqués, Itàlia; en la Biblioteca de l'Ambaixada d'Espanya a París i va constituir el Grup La Palangana. 

Els anys següents es van caracteritzar per la consecució de nombrosos premis, com el del Saló del Retrat de la Biblioteca Nacional de París, el trofeu Luis Navarro de fotografia de La Vanguardia, la medalla d'or en l'exposició del Museu Fodor d'Amsterdam i el Premi al millor retrat al saló Internacional de Fotografia de Sadnes, Noruega. 

Després, ha estat nomenat membre del consell de redacció de 'Cuadernos de Fotografía' i de la nova revista 'Real Sociedad Fotográfica' per esta època publicava les seues obres en 'Everfoto' i 'Cotecflash'. Després de participar en nombroses exposicions per diverses ciutats espanyoles, la seua obra es donaria a conèixer al gran públic en 1982, amb la seua participació en la Primavera Fotogràfica de Barcelona. 

L'IVAM va dedicar, en 1989, una exposició antològica de la seua obra. En 1992, ha rebut el Premi Europa de Fotografia i al 94, el Premi Nacional de Fotografia del Ministeri de Cultura. Al 2002 la Diputació de València li va concedir el Premi Alfons Roig./EP