Nieves Correa | Actos de memoria: Barcelona | La Capella | 9 nov.
Nieves Correa | Actos de memoria: Barcelona
Dissabte 9 de novembre de 2019, de 12 a 20 h. Acció en viu
La Capella (Carrer Hospital, 56, Barcelona, Catalunya)
Com a no creient, el record és per a Nieves Correa l’única cosa que perdura, i és en la seva pràctica artística que s’“encarna” aquest record per convertir el cos en vehicle de memòria. D’aquesta manera, la performance no és un acte mental, sinó un acte físic en el qual el cos emprèn un procés i se sotmet a un esforç i a un treball: la tensió de complir aquest treball i recordar des del cos.
Com a no creient, el record és per a Nieves Correa l’única cosa que perdura, i és en la seva pràctica artística que s’“encarna” aquest record per convertir el cos en vehicle de memòria. D’aquesta manera, la performance no és un acte mental, sinó un acte físic en el qual el cos emprèn un procés i se sotmet a un esforç i a un treball: la tensió de complir aquest treball i recordar des del cos.
La performance transita, així, des de l’estètica cap a l’ètica com a “acte d’història” i reparació del passat. Els bombardeigs aeris de Barcelona els dies 16, 17 i 18 de març del 1938 efectuats per l’Aviació Legionària italiana des de les seves bases a Mallorca van ser probablement els més terribles de la història de la ciutat, i van causar entre 880 i 1.300 morts i entre 1.500 i 2.000 ferits en la població civil. Les xifres oficials de la Generalitat de Catalunya publicades el dia 26 de març van assenyalar 875 morts (d’entre els quals, 118 nens), però els dies següents se’n van registrar 49 persones més, és a dir, un total de 924 víctimes mortals. […]. Es considera un dels primers bombardeigs de saturació de la història i el segon que va causar més morts en la guerra espanyola en una sola incursió després del de Guernica.
_
El punt de partida de l’acció de Nieves
Correa són les 2.405 persones mortes
víctimes dels bombardejos sobre
la ciutat de Barcelona durant la mal
anomenada Guerra Civil Espanyola.
Aquestes xifres són coordenades en
el mapa de les atrocitats de la història
recent. Recuperar el nom dels llocs
bombardejats i els noms i cognoms
de les víctimes que habitaven aquests
llocs és ressituar-se en el temps
i l’espai i “relacionar-se” amb persones
que encara podrien estar vives i/o
els seus descendents o els descendents
dels seus veïns que perviuen aquí i ara.
“El passat no ‘ha passat’”,
diu Nieves Correa citant Miguel Á.
Hernández-Navarro en el seu llibre
Materializar el pasadoi
, i aprofundeix
en els “llocs de la memòria” de Pierre
Noraii, “aquells llocs materials o
immaterials que per voluntat humana
o pel pas del temps esdevenen
elements simbòlics”. Partint d’aquí
Nieves Correa afirma que “l’únic que
perdura de nosaltres és el record i
com a artista aquest record ‘s’encarna’
i el cos esdevé el vehicle de la memòria”.
Aquí trobem l’ànima de l’acció
de Nieves Correa o la línia de força del
seu treball. I hi ha quelcom més,
la “biografia” (mot recurrent
en les accions de Nieves Correa),
ja que no debades un oncle seu que
“mai va conèixer” era aviador republicà
i va morir en combat el 12 de gener
del 1938 al front d’Aragó. Així que
en aquesta proposta d’acció aflora
una relació de memòries en l’aire;
l’oncle que cau abatut pels feixistes
i les bombes feixistes que cauen
sobre la gent. Memòria viva. Ho entenc
perfectament: em dic Joan per l’oncle
Juan, un pagès republicà mort
en el seu primer dia de combat.
Així, els fets del passat, a través de
la paraula i l’afecte que els dona sentit,
es transformen en energies presents
en les nostres neurones i els seus salts
elèctrics el transporten a l’estómac i
a la pell (la pell de gallina), dins el nostre
cos, que busca projectar-se en el futur
immediat, perquè el nostre cos no
pot fer res més que avançar (créixer,
decréixer, transformar-se). Tot això que
acabo de dir és sols una interpretació
a partir d’un enunciat proposat per
Nieves Correa com a cita readymade
(que això són les cites), que al meu
torn refonc: “El passat no ha ‘passat’,
en els llocs de la memòria”.
Nieves Correa busca els llocs:
el Port, la Barceloneta, l’estació
de França, el Barri Gòtic, la zona
de la plaça de la Universitat i la plaça
de Catalunya, la plaça d’Espanya,
el Paral·lel... Hi va per conèixer,
hi retorna biosimbòlicament per
recordar i prem el REC de la seva
gravadora: el brogit dels cotxes,
la gent que passa, que bada,
que corre, alguna música que surt
d’algun local (música d’ambient).
Res fa present les antigues bombes,
però a la llum de la memòria aquests
sorolls banals es resignifiquen;
són l’escenari d’un crim sense rastre
que sabem que va tindre lloc allà...
A la Gran Via, davant del Coliseum,
hi ha un bell i invisible monument
a les víctimes d’aquests bombardejos,
obra de l’escultora Margarita Andreu.
Les esveltes línies d’acer evoquen
el llamp de les explosions que ara
Nieves Correa reprèn amb la seva acció.
ACCIÓ: Molts són els llocs dels
bombardejos i un el de l’acció;
La Capella, un antic edifici en nau de
canó que en la seva memòria mineral
reté les vibracions dels esclats com
un eco que no acaba. Nieves Correa,
al bell mig d’aquest espai, gran i nu,
dur per la “pedra vista” i la foscor d’una
il·luminació escassa, ens submergeix
en un so quotidià de llocs que sabem
plens de tragèdia. Cap ensurt,
sols un “so ambient”. Unes febles
bombetes de filament de tungstè que
il·luminen zones puntuals ens recorden
la bombeta fulgurant del Guernica.
Sota aquests llums hi ha munts
de papers amb els noms i cognoms
de les 2.405 víctimes. Estan lleument
puntejats com els quaderns de
cal·ligrafia, i Nieves Correa, pacient
i persistent, els reescriu un rere l’altre.
S’ha marcat un horari laboral de 8
hores. No hi ha sorpresa de cap mena.
És una acció pacient i minuciosa, com
de costurera, d’escriventa-notària,
de fet. Un per un, dona cos cal·ligràfic
als noms, que, al seu torn, evoquhttp://lacapella.barcelona/ca/actos-de-memoria-barcelonaen
una persona, la fan present, un miracle
de la semiòtica: “Víctima 1, Alegría
Salamero Sampietro”, i així fins a 2.405
noms, tots reescrits a mà i enllistats
al cartell com una imatge monumental
de la tragèdia. Quan escric això
l’acció encara no ha tingut lloc, però
inevitablement veig projectada Nieves
Correa com una pietat que amara
els noms-cossos de tota aquella gent.
Joan Casellas
Teià, 21 d’octubre del 2019.
Amb un llaç groc i alçat
.