La Fundació Suñol reobre amb la mostra 'En tres actes. Obres mestres conegudes'


Fotografia: Roberto Ruiz. © Manolo Millares, Zabalaga-Leku, The Andy Warhol Foundation for the Visual Arts, Inc., Equipo Crónica -derechos del coautor Manolo Valdés, VEGAP, Barcelona, 2020

EN TRES ACTES
Obres mestres conegudes

17.01.2020 – 30.04.2020

Fundació Suñol
Carrer Mejía Lequerica 14
Barcelona, Catalunya

Inauguració dijous 16 de gener de 2020, a les 18:30 hores

La Fundació Suñol de Barcelona l'exposició titulada En tres actes. Obres mestres conegudes, la primera mostra al nou espai al districte de les Corts del museu.

La Fundació Suñol presenta Obres mestres conegudes, la primera mostra del cicle En tres actes comissariat per la Fundació Suñol en col·laboració amb Valentín Roma. El tríptic expositiu, que es desplegarà al llarg de l’any 2020, pretén mostrar les línies argumentals de la Col·lecció Josep Suñol, així com també els horitzons artístics i històrics en què va ser creada. Les exposicions s’acompanyen d’un conjunt de programes públics que inclouen taules rodones, conferències, visites, tallers i intervencions a càrrec de diversos artistes.

La Fundació Suñol inicia l’activitat expositiva de la nova etapa amb una revisió de la Col·lecció Josep Suñol a fi d’obrir-la a noves perspectives. Per aquest motiu, la Fundació Suñol ha comptat amb la col·laboració de Valentín Roma en la conceptualització del projecte. Escriptor, historiador de l’art i comissari, la seva mirada aporta noves gramàtiques sobre la col·lecció davant del repte que suposa el nostre nou emplaçament.

Durant més de 40 anys, Josep Suñol va configurar una de les col·leccions d’art contemporani més extenses del territori, partint d’un posicionament de suport a la creació que va esdevenir en relació personal amb els artistes. L’impuls de col·leccionar estableix nexes inesperats en el moment de la conformació d’un fons i alhora tota col·lecció es projecta cap al futur, interpel·la a públics a conèixer-la. Per això En tres actes se centra en el caràcter performàtic de les obres o els autors, es fixa en els aspectes en trànsit: els canvis que experimenten, els processos que segueixen, els nous diàlegs que poden establir entre si.

Però també investiga el caràcter performàtic d’una exposició, que és, davant tot, un lloc preparat per a la representació, d’aquí el símil teatral. Segons explica Valentín Roma al text que acompanya l’exposició: “Abans que un munt de peces immòbils, entenem que una col·lecció també és —o és sobretot— una mena de registre d’intensitats, una manera d’acostar-se a l’art amb els arguments de cada moment concret però alhora amb les preguntes que anticipen punts de vista encara latents. El símil teatral no és, de cap manera, gratuït. Significa reconèixer que l’experiència estètica es produeix —avui més que mai— en un encreuament fet a partir de ficcions i de realitat, fent servir arguments aliens i testimonis propis, encarnant personatges i alliberant-se del què és inequívoc”.

En definitiva, En tres actes ens convida a trencar la Història en majúscula i ens proposa una poètica de l’ús de l’art contemporani: fer servir l’art, més enllà de contemplar-lo.

Acte 1. OBRES MESTRES CONEGUDES 
Inauguració el 16/01 del 2020, a les 18:30h
Del 17/1 al 30/4 del 2020

El primer acte d’En tres actes es titula Obres mestres conegudes, en referència al cèlebre conte d’Honoré de Balzac, L’obra mestra desconeguda1 . Des de Dalí fins a Warhol, des de Miró fins a Tàpies o Mapplethorpe, la Col·lecció Josep Suñol disposa d’una cosmogonia d’artistes que ocupen un lloc excepcional als grans museus d’arreu del món. Podríem dir d’alguna manera que hi ha, entre les més de 1.200 peces que componen aquest llegat, un conjunt de treballs ja instal·lats, per dret propi, en una mena de llimbs atemporals.

Però què fa immortal un artista, què el llança cap a la posteritat? Obres mestres conegudes qüestiona l’estatut de «clàssics contemporanis» que alguns artistes han adquirit i es pregunta com podem retornar-los una condició imprevista perquè estableixin diàlegs nous. La mostra pretén, per tant, «conèixer» en el sentit menys reverencial del terme, és a dir, intenta treure autors i obres del seu caràcter mític, retornar-los no només la proximitat, sinó també la capacitat de continuar interpel·lant-nos.

Aquest aspecte també constituirà l’eix vertebrador del programa públic configurat per a l’ocasió. El filòsof Giorgio Agamben ha anomenat «profanació» aquesta mena de processos, i amb això vol dir que qualsevol aprenentatge ha d’eliminar la idolatria, ha d’acostar als usos públics allò que abans se situava en una elevada i inaccessible posició de veritat. La història de l’art crea tribunes i estableix significats determinats. Obres mestres conegudes busca relativitzar aquests mecanismes de sacralització discursiva relacionant autors tradicionalment separats entre ells, desmuntant categories, assajant punts de fuga i nous relats.

Artistes presents a l’exposició: Jean Arp, Richard Avedon, Giacomo Balla, Miquel Barceló, Alighiero Boetti, Alexander Calder, Eduardo Chillida, Christo, Salvador Dalí, Equipo Crónica, Lucio Fontana, Robert Mapplethorpe, Manuel Millares, Joan Miró, Pablo Palazuelo, Man Ray, Antonio Saura, Antoni Tàpies, Andy Warhol.

Acte 2. TOT EL QUE ÉS SÒLID S’ESVANEIX 
Inauguració el 12/05 a les 18:30h
Del 13/5 al 10/9 de 2020

El segon acte, que porta per títol Tot el que és sòlid s’esvaneix, és una travessa per un grup d’obres que permeten entendre fins on la pulsió abstracta no va esgotar els seus límits; al contrari, potser continua sent la forma del llenguatge que mesura l’esforç dels artistes per comprendre el caos sense la voluntat de domesticar-lo. 

Acte 3. VINT ROSTRES I TRES MULTITUDS
Inauguració el 22/09 a les 18:30h
Del 23/9 de 2020 al 13/1/21 de 2021

El tercer i últim acte, Vint rostres i tres multituds, s’endinsa en el gran motiu iconogràfic de l’art, l’element que qüestiona les cronologies i porta fins al present la versemblança de tots els passats: el rostre humà. La Col·lecció Josep Suñol té rostres petrificats i façs diluïdes, cares reconeixibles i semblants en fuga. Els vint rostres seleccionats tenen el seu contrapunt en tres multituds que els observen i els acullen. Al costat de la soledat de la cara buscant causes per ser-hi, trobem la multitud assajant raons on reconèixer-se.

+ informació

.