Bombas Gens de València programa Juan Uslé, fotografia documental i Irma Blank pel 2021


A pocs dies d'arrencar el nou any, el centre cultural Bombas Gens, de València, al País Valencià, ja té definit el programa expositiu que oferirà el 2021. Si la crisi sanitària no ho impedeix, el centre d'art de la Fundació Per Amor a l'Art preveu exhibir dues exposicions individuals dels artistes Juan Uslé i Irma Blank, i una mostra col·lectiva de fotografia documental de la Col·lecció Per Amor a l ' art.

Les tres exposicions s'acompanyaran de la publicació d'un catàleg per tal de potenciar la difusió de les mateixes.

Juan Uslé

La primera d'elles, Juan Uslé. Ull i paisatge, (imatge de la fotografia) s'inaugurarà el 12 de febrer del 2021. Aquesta exposició, comissariada per Nuria Enguita i Vicent Todolí, presenta una selecció d'obres de l'artista des de finals dels vuitanta -amb paisatges expressionistes, abstractes i de pinzellada robusta- fins a una mostra de la sèrie Vaig somiar que revelaves, amb obres realitzades en els últims deu anys.

Serà una oportunitat única per contemplar un excepcional conjunt de treballs que abasta quaranta anys de trajectòria i recorre diferents etapes de l'obra de Uslé.

Juan Uslé (Santander, 1954) és un dels artistes espanyols amb més reconeixement a nivell internacional i va ser guardonat el 2002 amb el Premi Nacional d'Arts Plàstiques de l'Ministeri de Cultura. La seva exposició a Bombes Gens neix a partir de l'estudi de les obres d'Uslé pertanyents a la Col·lecció Per Amor a l'Art, que d'aquesta manera continua donant suport als seus artistes mitjançant exposicions i publicacions individuals de la seva trajectòria.

Fotografia documental

A la primavera arribarà un dels plats forts de el programa: una nova mostra col·lectiva de la Col·lecció Per Amor a l'Art, que en aquesta ocasió posa el focus en la fotografia documental.

Comissariada per Julia Castelló, Sandra Guimarães i Vicent Todolí, aquesta exposició tracta de revisar el concepte "estil documental" tal com el defineix Olivier Lugon: entendre el document com a forma (i fins i tot estètica). Aquest "estil" estaria fundat per Walker Evans i tindria una gran influència en tota la fotografia des dels anys 1930.

En un primer moment, aquest tipus de fotografia es va entendre com alguna cosa relacionat a l'reportatge, a el fotoperiodisme, però en poc temps es va veure afectat per la necessitat d'experimentar amb el llenguatge fotogràfic, com faria Lee Friedlander o Garry Winogrand.

Aquests autors van utilitzar la serialitat per reflectir la realitat de la societat que els envoltava. Però aquesta serialitat pot relacionar també amb la necessitat de classificar per comprendre similituds i diferències en estructura i aparença, com farien en els anys setanta Bernd i Hilla Becher o David Goldblatt, i ja en els vuitanta en color Tod Papageorge i Anthony Hernández.

Aquesta exposició torna a posar de manifest la importància de la recerca en el programa de Bombes de Bombes Gens. A més dels citats, inclourà artistes com Manuel Álvarez Bravo, Helen Levitt, Louis Faurer, Susan Meiselas, Edward Rusha o Xavier Ribas, entre d'altres.

Irma Blank 

Seguint la línia de la investigació, a la tardor arribarà la segona de les exposicions individuals programades per Bombes Gens, que es dedicarà a l'artista Irma Blank (Celle, Alemanya, 1934 - viu i treballa a Milà).

Comissariada per Johanna Carrier, Joana Neves i Sandra Guimarães, aquesta mostra forma part d'una itinerància per diferents institucions internacionals (Culturgest, Lisboa; MAMCO, Gènova; CAPC, Bordeus; CCA, Tel Aviv; ICA, Milà i Museu Villa Dei Cedri, Bellinzona ) on es presenta, a partir de diferents punts de vista, el treball de l'artista Irma Blank: des de les seves primeres obres amb la sèrie Eigenschriften (1968) fins a la més recent, Gehen (2017).

A través de diferents formes i connotacions, tot el seu treball es desenvolupa a partir de les relacions produïdes entre l'escriptura amb el dibuix i la pintura. Això no obstant, els traços i signes representats per l'artista estan desposseïts de l'significat associat a el llenguatge, atorgant-los un valor propi i radical, no vinculat a la comprensió o l'enteniment.

Pensada especialment per a l'espai Bombes Gens, aquesta exposició serà una de les més extenses sobre la trajectòria de Blank i constituirà una oportunitat única per descobrir i aprofundir en l'obra d'una de les artistes més idiosincràtiques del nostre temps.


.