Les "Tres veus" del compositor gallec Hugo Gómez-Chao al Museu Tàpies | 13 set.
El convidat de la desena cadira de Tàpies és Hugo Gómez-Chao, que presentarà la proposta titulada Tres veus. Tres veus que intenten parlar en la foscor. Tres veus que intenten recordar un text, les paraules, les inflexions de la pròpia veu. Intenten aprendre a parlar de nou a través de fragments de frases, paraules, xiuxiueigs, però qualsevol rastre de comunicació s’ha perdut en aquesta superposició d’aire sobre res. De sobte, apareixen alguns signes que ho connecten tot: un ressò, una llampada de sentit, un gest que fa que les tres veus cantin alhora, una paraula inalterada. I de sobte allò que se sent es fa visible.
A partir de textos d’Antoni Tàpies, Leonardo da Vinci i Ángel Valente, Tres veus explora la fisicitat de la veu humana per crear una coreografia que només pugui existir a l’orella. Aquesta acció comptarà també amb la presència de les sopranos Margarita Rodríguez i Adriana Aranda i de la mezzosoprano Cristina Segura.
Hugo Gómez-Chao
Nascut a la Corunya, ha estudiat composició amb Beat Furrer a la Universitat de Música i Arts Escèniques de Graz i amb Ramón Lazkano a Musikene de Sant Sebastià. Paral·lelament a la formació acadèmica ha rebut classes de compositors com Toshio Hosokawa, Alberto Posadas, Clemens Gadenstätter, Bernhard Lang, Mark Andre i Pierluigi Billone.
Ha estat compositor resident de la Reial Acadèmia d’Espanya a Roma (2022-2023) i compositor resident de Joventuts Musicals d’Espanya (2019), becari de Perfeccionament Artístic de la Diputació de la Corunya i artista resident a les Residències REGA de la Ciutat de la Cultura de Santiago de Compostel·la. Ha estat guardonat amb premis com el Primer Premi de Joves Compositors de la Fundació SGAE-CNDM Xavier Montsalvatge i la menció d’honor del Col·legi d’Espanya a París.
Ha rebut encàrrecs i ha estrenat obres amb el suport d’entitats com la JONDE (Jove Orquestra Nacional d’Espanya), Fundació AEOS, Fundació SGAE, Orquestra Simfònica de Galícia, Reial Filharmonia de Galícia, Joventuts Musicals d’Espanya, Impuls Festival, Acadèmia Filharmònica Romana, cicle Contrasti de Florència, Festival Ensems de València, Festival d’Art Sacre de Madrid, companyia de dansa La Phármaco, Ciutat de la Cultura de Santiago de Compostel·la i Museu Tàpies, entre d’altres.
La seva música ha estat interpretada a Itàlia, Àustria, Alemanya i França, entre altres països, per prestigioses agrupacions i artistes com el Quartet Arditti, Klangforum Wien, IEMA Ensemble Modern, Orquestra Simfònica de Galícia, Reial Filharmonia de Galícia, mdi ensemble, Arxis Ensemble, Vertixe Sonora Ensemble, Grup Instrumental Segle XX, Jove Orquestra de la Generalitat Valenciana i Ensemble So Extrem, entre d’altres.
El 2018 funda el festival internacional RESIS de música contemporània de la Corunya (amb el suport d’INAEM, Ajuntament de la Corunya, Diputació de la Corunya i Xunta de Galícia), del qual encara és el director artístic. També és el director artístic de l’Associació Cultural Aïs, amb projectes com el cicle A_NEXOS a la Fundació Luis Seoane. El 2022 funda Arxis Ensemble, on també exerceix com a director artístic. Des de l’any 2023 és comissari del Premi Andrés Gaos i assessor de l’àrea de Cultura de la Diputació de la Corunya en l’àmbit de la música.
Margarita Rodríguez
Nascuda a Mallorca, ha treballat amb directors de prestigi internacional com William Christie, Masaaki Suzuki i Kent Nagano. En l’àmbit del repertori contemporani, va debutar com L’Angelo a Il giardino della vita, de José María Sánchez-Verdú, al costat del director Arturo Tamayo. Des d’aleshores ha estrenat i escenificat multitud de composicions dels autors més destacats de l’actualitat, com Aleph, d’Iluminada Pérez-Frutos; KELAIA (Libro de los vientos), de José María Sánchez-Verdú; Lo grotesco, de Sergio Blardony; Marii, de Ward De Vleeschhouwer; Resonancias sobre la Folía de España, d’Alicia Díaz de la Fuente, i Intérieur, d’Hugo Gómez-Chao, sent ja habitual la seva presència en els principals cicles i festivals contemporanis.
Adriana Aranda
Nascuda a Barcelona, ha estudiat cant clàssic i contemporani al Conservatori Superior de Música del Liceu i més tard el Màster a Lied a l’Escola Superior de Música de Catalunya especialitzant-se en música contemporània. Ha estat becada per la Fundació Victòria dels Àngels i també per Wolfram Rieger al Curs Internacional de Lied de Joventuts Musicals de Catalunya. En l’àmbit de la música contemporània, fou membre de l’Académie Voix Nouvelles a Royaumont (França) durant el 2019. Ha col·laborat amb diferents ensembles de música contemporània com ara CrossingLines Ensemble a l’OUT·SIDE’20 FESTIVAL, Grup Instrumental Segle XX al Festival RESIS 2021, Vertixe Sonora des de 2021 i Arxis Ensemble a la Reial Acadèmia de Roma el 2023. El setembre de 2023 va interpretar Pierrot Lunaire d’Arnold Schönberg al Festival Música als Masos.
Cristina Segura
Graduada al Conservatori Superior de Música del Liceu amb Maria Dolors Aldea, ha realitzat dos màsters a l’Haute école de musique de Genève amb Nathalie Stutzmann i s’ha perfeccionat en lied al Conservatori Reial de Brussel·les. Destaca per la seva àmplia formació i activitat tant en òpera com en lied i música antiga, contemporània i oratori. Ha cantat com a solista a Suïssa, Eslovènia, França, Bèlgica, Brasil i Espanya. Ha cantat el paper de Carmen (Carmen) i Suzuki (Madama Butterfly) al Palau de la Música Catalana. A l’Òpera de Lausana els papers de Smeton (Anna Bolena), Teresa (La sonnambula), Alisa (Lucia di Lammermoor), L’autruche (Les Zoocrates) i Pepa (La Belle de Cadix), així com La maman, La tasse i La libellule (L’enfant et les sortilèges).
Nascut a la Corunya, ha estudiat composició amb Beat Furrer a la Universitat de Música i Arts Escèniques de Graz i amb Ramón Lazkano a Musikene de Sant Sebastià. Paral·lelament a la formació acadèmica ha rebut classes de compositors com Toshio Hosokawa, Alberto Posadas, Clemens Gadenstätter, Bernhard Lang, Mark Andre i Pierluigi Billone.
Ha estat compositor resident de la Reial Acadèmia d’Espanya a Roma (2022-2023) i compositor resident de Joventuts Musicals d’Espanya (2019), becari de Perfeccionament Artístic de la Diputació de la Corunya i artista resident a les Residències REGA de la Ciutat de la Cultura de Santiago de Compostel·la. Ha estat guardonat amb premis com el Primer Premi de Joves Compositors de la Fundació SGAE-CNDM Xavier Montsalvatge i la menció d’honor del Col·legi d’Espanya a París.
Ha rebut encàrrecs i ha estrenat obres amb el suport d’entitats com la JONDE (Jove Orquestra Nacional d’Espanya), Fundació AEOS, Fundació SGAE, Orquestra Simfònica de Galícia, Reial Filharmonia de Galícia, Joventuts Musicals d’Espanya, Impuls Festival, Acadèmia Filharmònica Romana, cicle Contrasti de Florència, Festival Ensems de València, Festival d’Art Sacre de Madrid, companyia de dansa La Phármaco, Ciutat de la Cultura de Santiago de Compostel·la i Museu Tàpies, entre d’altres.
La seva música ha estat interpretada a Itàlia, Àustria, Alemanya i França, entre altres països, per prestigioses agrupacions i artistes com el Quartet Arditti, Klangforum Wien, IEMA Ensemble Modern, Orquestra Simfònica de Galícia, Reial Filharmonia de Galícia, mdi ensemble, Arxis Ensemble, Vertixe Sonora Ensemble, Grup Instrumental Segle XX, Jove Orquestra de la Generalitat Valenciana i Ensemble So Extrem, entre d’altres.
El 2018 funda el festival internacional RESIS de música contemporània de la Corunya (amb el suport d’INAEM, Ajuntament de la Corunya, Diputació de la Corunya i Xunta de Galícia), del qual encara és el director artístic. També és el director artístic de l’Associació Cultural Aïs, amb projectes com el cicle A_NEXOS a la Fundació Luis Seoane. El 2022 funda Arxis Ensemble, on també exerceix com a director artístic. Des de l’any 2023 és comissari del Premi Andrés Gaos i assessor de l’àrea de Cultura de la Diputació de la Corunya en l’àmbit de la música.
Margarita Rodríguez
Nascuda a Mallorca, ha treballat amb directors de prestigi internacional com William Christie, Masaaki Suzuki i Kent Nagano. En l’àmbit del repertori contemporani, va debutar com L’Angelo a Il giardino della vita, de José María Sánchez-Verdú, al costat del director Arturo Tamayo. Des d’aleshores ha estrenat i escenificat multitud de composicions dels autors més destacats de l’actualitat, com Aleph, d’Iluminada Pérez-Frutos; KELAIA (Libro de los vientos), de José María Sánchez-Verdú; Lo grotesco, de Sergio Blardony; Marii, de Ward De Vleeschhouwer; Resonancias sobre la Folía de España, d’Alicia Díaz de la Fuente, i Intérieur, d’Hugo Gómez-Chao, sent ja habitual la seva presència en els principals cicles i festivals contemporanis.
Adriana Aranda
Nascuda a Barcelona, ha estudiat cant clàssic i contemporani al Conservatori Superior de Música del Liceu i més tard el Màster a Lied a l’Escola Superior de Música de Catalunya especialitzant-se en música contemporània. Ha estat becada per la Fundació Victòria dels Àngels i també per Wolfram Rieger al Curs Internacional de Lied de Joventuts Musicals de Catalunya. En l’àmbit de la música contemporània, fou membre de l’Académie Voix Nouvelles a Royaumont (França) durant el 2019. Ha col·laborat amb diferents ensembles de música contemporània com ara CrossingLines Ensemble a l’OUT·SIDE’20 FESTIVAL, Grup Instrumental Segle XX al Festival RESIS 2021, Vertixe Sonora des de 2021 i Arxis Ensemble a la Reial Acadèmia de Roma el 2023. El setembre de 2023 va interpretar Pierrot Lunaire d’Arnold Schönberg al Festival Música als Masos.
Cristina Segura
Graduada al Conservatori Superior de Música del Liceu amb Maria Dolors Aldea, ha realitzat dos màsters a l’Haute école de musique de Genève amb Nathalie Stutzmann i s’ha perfeccionat en lied al Conservatori Reial de Brussel·les. Destaca per la seva àmplia formació i activitat tant en òpera com en lied i música antiga, contemporània i oratori. Ha cantat com a solista a Suïssa, Eslovènia, França, Bèlgica, Brasil i Espanya. Ha cantat el paper de Carmen (Carmen) i Suzuki (Madama Butterfly) al Palau de la Música Catalana. A l’Òpera de Lausana els papers de Smeton (Anna Bolena), Teresa (La sonnambula), Alisa (Lucia di Lammermoor), L’autruche (Les Zoocrates) i Pepa (La Belle de Cadix), així com La maman, La tasse i La libellule (L’enfant et les sortilèges).
Museu Tàpies (Carrer Aragó, 255, Barcelona, Catalunya)
Preu: 5€