Retrospeciva d'Eduardo Arroyo a l'IVAM



L'Institut Valencià d'Art Modern (IVAM) inaugurarà hui una exposició retrospectiva que reunix un total de 49 obres que Eduardo Arroyo (Madrid, 1937) ha creat durant els últims deu anys, la majoria inèdites. El protagonisme que per primera vegada pren l'escultura i la seua nova producció pictòrica, més "intimista i críptica", són les principals novetats que aporta esta mostra, amb la qual l'artista "revisa" el seu treball, esmena les seues "equivocacions" i es torna conscient de la "contínua evolució" que ha experimentat, segons ha assegurat hui en roda de premsa Arroyo.

La selecció, que es podrà contemplar a la Galeria 4 del museu valencià fins al pròxim 13 d'abril, repassa l'última dècada de la creació d'Arroyo i pren com a punt de partida la gran exposició que el Centre d'Art Reina Sofia li va dedicar el 1998. D'esta manera, l'IVAM descobrix a l'espectador el que ha ocorregut a l'obra de l'autor madrileny en este període, en què el paisatge de les muntanyes lleoneses -on té el seu estudi- i el gust per l'escultura han inundat la seua obra.

L'exposició reflexa així dos cares diferents, "Arroyo 1 i Arroyo 2", ha comentat l'autor, que ha argumentat que les seues diferents facetes com a pintor, escultor o escenògraf "no tenen res a vore" i ha advocat per separar cada disciplina per a no caure en la temptació, per exemple, de "convertir un escenari en una galeria d'art quan ens encarreguen una escenografia". No obstant això, ha aclarit que es considera "un pintor, un pintor que fa escultura, que fa escenaris o que va a la impremta, però abans que res un pintor", ha asseverat.

En este vessant, la selecció recull 31 quadres de gran format, "complicats i cansats, que requerixen d'un bon estat de salut per a realitzar-los", ha subratllat. En estes peces s'endevinen els nous interessos que focalitzen el treball d'Arroyo i que passen per utilitzar el marc com un mode per a contextualitzar les obres; revisitar les creacions d'alguns clàssics com ara Dürer, "quelcom que no feia des de fa almenys 30 anys", ha ressaltat, i la recuperació de la seua obsessió pel símbol de la màscara a través d'una sèrie de "Fantomas", ha explicat.

Pel que fa a la part d'escultura, s'han seleccionat un conjunt de 22 figures en què la mitologia i l'empremta de la naturalesa està present. Arroyo s'ha definit com un "urbanita que sempre havia preferit el paisatge del rostre humà" però ha confessat que en els últims temps, els paratges de les muntanyes de Lleó i les evocacions de la seua infància han influït a la seua obra.